Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Giżycku - Komenda Powiatowa Policji w Giżycku

Biuletyn Informacji Publicznej

Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Giżycku

 

z dnia 15 stycznia 2009 r.

 

Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji ( Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, Nr 57, poz. 390, Nr 120, poz. 818, Nr 140, poz. 981 i Nr 165, poz.1170

z 2008 r. Nr 86, poz. 521, Nr 171, poz. 1065 i Nr 237, poz. 1651 oraz z 2009 r. Nr 22, poz. 120) ustala się, co następuje:

 

ROZDZIAŁ 1

 Postanowienia ogólne

§ 1.

Niniejszy regulamin określa organizację i zasady działania Komendy Powiatowej Policji w Giżycku zwanej dalej „Komendą Powiatową”.

§ 2.

1.Komenda Powiatowa jest jednostką organizacyjną Policji stanowiącą aparat pomocniczy, przy pomocy którego Komendant Powiatowy Policji w Giżycku, zwany dalej „Komendantem Powiatowym Policji” realizuje na obszarze Powiatu zadania Policji w zakresie ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie.

2.Zasięgiem swego działania Komenda Powiatowa Policji obejmuje obszar powiatu, a siedzibą jej jest miasto Giżycko.

§ 3.

Działalność Komendy Powiatowej podlega nadzorowi Komendanta Wojewódzkiego Policji w Olsztynie, a w szczególności w zakresie określonym przepisami art. 6 ust. 1, art. 6a ust. 2 pkt 1 i art. 6f ustawy o Policji.

§ 4.

Komenda Powiatowa realizuje zadania na terenie swego działania określone przepisami wynikającymi z ustawy o Policji, a nadto zadania zawarte w obowiązujących innych aktach prawnych wewnętrznych resortowych i administracyjnych, mających odniesienie konstytucyjne i ustawowe do działań Policji.

ROZDZIAŁ 2

Zakres działania Komendy Powiatowej

§ 5.

Do zakresu działania Komendy Powiatowej, zgodnie z Zarządzeniem Komendanta Głównego Policji w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji, należy:

1) tworzenie i realizacja we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi, programów prewencyjnych ukierunkowanych na:

a) zapewnienie bezpieczeństwa osobom zamieszkałym na obszarze powiatu oraz zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych;

b) zwalczanie przestępczości;

c) ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;

d) zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających natychmiastowa reakcję Policji na sygnały lub zgłoszenia;

e) organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowych, interwencyjnych, konwojowych oraz ochronnych;

f) edukacja mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu;

g) kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego;

2) wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych

w celu ujawnienia przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców również

w zakresie przestępczości narkotykowej, współdziałając w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;

3) prowadzenie i koordynowanie poszukiwań osób i zwłok, współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;

4) realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń oraz przeprowadzanie badań kryminalistycznych śladów i dowodów;

5) organizacja, wykonanie, nadzór i kontrola działania Policji w zakresie pełnienia służby przez policjantów pionu prewencji;

6) organizowanie, koordynowanie, nadzorowanie funkcjonowania służb dyżurnych;

7) planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas organizowania imprez masowych i protestów społecznych;

8) organizowanie, wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałania na obszarze powiatu z organizacjami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie, inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania i ścigania sprawców wykroczeń;

9) ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej oraz na obszarach wodnych;

10) wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowani;

11) realizowanie zadań związanych z likwidacja skutków zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów;

12) analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;

13) edukacja mieszkańców ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;

14) zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;

15) współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz mediami;

16) analizowanie zjawisk kryminogennych oraz zagrożeń przestępczością, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk patologicznych dotyczących dzieci i młodzieży;

17) podejmowanie działań w ramach realizacji umów i porozumień międzynarodowych w zakresie w zakresie zwalczania przestępczości, międzynarodowej współpracy policyjnej oraz uczestnictwa w międzynarodowych organizacjach policyjnych;

18) planowanie i organizacja działań własnych w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych, a także przygotowanie do wykonania zadań w warunkach stanów nadzwyczajnych w państwie oraz współdziałanie z innym podmiotami systemu obronnego państwa;

19) realizowanie zadań służby wspomagającej na obszarze powiatu poprzez:

a) zapewnienie pomocy prawnej Komendantowi Powiatowemu Policji,

b) wykonywanie zadań w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników oraz ich szkolenia i doskonalenia zawodowego,

c) doskonalenie struktury organizacyjnej Komendy Powiatowej przez monitorowanie i ocenę zastosowanych rozwiązań organizacyjnych, analizowanie i opiniowanie propozycji dotyczących zmian strukturalnych.,

d) opracowanie projektów decyzji administracyjnych Komendanta Powiatowego Policji oraz innych rozstrzygnięć w sprawach określonych odrębnymi przepisami,

e) wykonywanie zadań budżetu, działalności pozabudżetowej rachunkowości oraz związanych z tym czynności wynikających z przepisów prawa finansowego, stosowanie do posiadanych uprawnień dysponenta środków budżetowych,

f) zapewnienia przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,

g) eksploatowanie policyjnego systemu łączności i informatyki oraz realizację usług telekomunikacyjnych, pocztowych i informatycznych dla organów zespolonej administracji rządowej i administracji samorządowej na podstawie odpowiednich porozumień,

h) eksploatowanie i techniczne utrzymanie systemów łączności i informatyki oraz koordynowanie tych systemów we współpracy z właściwą komórką Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie,

i) prowadzenie gospodarki mieszkaniowej oraz bieżącej eksploatacji obiektów, środków transportu i wyposażenia technicznego, a także realizowanie zadań w zakresie spraw socjalnych,

j) informowanie opinii publicznej za pośrednictwem środków masowego przekazu o zamierzeniach i działalności Policji na terenie powiatu,

k) gromadzenie, opracowywanie i zabezpieczanie zasobów archiwalnych Komendy Powiatowej,

l) wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, koordynowanie problematyki medycyny pracy oraz nadzór w tych zakresach,

m) przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.

ROZDZIAŁ 3

Struktura organizacyjna Komendy Powiatowej Policji w Giżycku

§ 6.

W skład Komendy Powiatowej Policji w Giżycku wchodzą:

1.Kierownictwo:

1) Komendant Powiatowy Policji;

2) I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.

2.Komórka organizacyjna w służbie kryminalnej:

1) Wydział Kryminalny:

a) Zastępca Naczelnika ds. dochodzeniowo-śledczych

- Zespół dochodzeniowo-śledczy

b) Zastępca Naczelnika ds. operacyjno-ropoznawczych

- zespół operacyjno-rozpoznawczy

- zespół poszukiwań i identyfikacji osób

- zespół do walki z przestępczością narkotykową

c) Specjalista Wydziału Kryminalnego

- zespół techniki kryminalistycznej

- zespoły kryminalne posterunków Polcji podlegający pod powiat Giżycki

d) Zespół do walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją;

3. Komórki organizacyjne w służbie prewencyjnej:

1) Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego:

a) Referat Patrolowo – Interwencyjny, w skład którego wchodzi:

- Zespół Przewodników Psów Służbowych;

b) Zespół Dyżurnych;

c) Rewir Dzielnicowych;

d) Stanowisko Jednoosobowe do spraw Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii;

e) Ogniwo Ruchu Drogowego;

f) Zespół do spraw Wykroczeń.

2) Stanowisko Samodzielne do spraw Prasowo-Informacyjnych.

4. Posterunki Policji w Rynie i Wydminach, w skład, których wchodzą:

1) Zespół do spraw Prewencji;

2) Zespół do spraw Kryminalnych.

5. Komórki organizacyjne w służbie wspomagającej- zespoły i samodzielne stanowiska:

1) Zespół do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia;

2) Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;

3) Zespół do spraw Prezydialnych;

3) Zespół do spraw Administracyjno – Gospodarczych;

4) Zespół do spraw Finansów;

5) Stanowisko Jednoosobowe - Analityki ds. informatyki.

§ 7.

Szczegółową strukturę organizacyjną, ilość i zaszeregowanie stanowisk w poszczególnych komórkach organizacyjnych określa etat Komendy Powiatowej, wprowadzony rozkazem organizacyjnym Komendanta Powiatowego Policji.

ROZDZIAŁ 4

Tryb kierowania w Komendzie Powiatowej Policji w Giżycku

§ 8.

Komendą Powiatową Policji w Giżycku kieruje Komendant Powiatowy Policji przy pomocy I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji oraz kierowników komórek organizacyjnych.

§ 9.

Komendant Powiatowy Policji w Giżycku jest przełożonym wszystkich policjantów pełniących służbę oraz pracowników cywilnych zatrudnionych w Komendzie Powiatowej Policji w Giżycku.

§ 10.

Realizując funkcje organizatorskie, koordynujące i nadzorcze Komendant Powiatowy Policji przede wszystkim:

1) analizuje racjonalność i efektywność struktur organizacyjnych Komendy Powiatowej Policji;

2) określa zasady planowania i sprawozdawczości, ocenia i zatwierdza półroczne problemowe plany pracy sekcji, zespołów, samodzielnych stanowisk oraz sprawozdania z ich realizacji;

3) organizuje system kontroli wewnętrznej i określa jej zasady;

4) koordynuje działania komórek organizacyjnych na obszarze działania Komendy Powiatowej Policji, a także organizuje współdziałanie z innymi podmiotami Policji w celu realizacji ustawowych zadań, po wcześniejszych uzgodnieniach z Komendantem Wojewódzkim Policji w Olszynie;

5) w zakresie uzgodnionym z Komendantem Wojewódzkim Policji w Olsztynie współdziała bezpośrednio oraz zapewnia współdziałanie Komendy Powiatowej Policji z podmiotami zewnętrznymi, zwłaszcza sądem, prokuraturą, organami administracji publicznej, jednostkami Wojska Polskiego, instytucjami systemu edukacyjnego, resocjalizacyjnego, penitencjarnego, lokalnymi środkami publicznego przekazu oraz innymi instytucjami organizacjami, których cele działania są zbieżne z ustawowymi zadaniami Policji;

6) Komendant Powiatowy Policji sprawuje nadzór nad realizacją zadań I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji oraz bezpośrednio nad pracą:

a) Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego;

b) Zespołu do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia;

c) Zespołu do spraw Prezydialnych;

d) Zespołu do spraw Finansów;

e) Stanowiska Jednoosobowe do spraw Informatyki i Analityki.

f) Stanowiska Jednoosobowe do spraw Prasowo - Informacyjnych.

7) Komendant Powiatowy Policji osobiście realizuje następujące czynności:

a) ustala czas i zasady organizacji służby w Komendzie Powiatowej Policji,

b) podejmuje decyzje lub akceptuje wnioski kierowane do Komendanta Wojewódzkiego Policji w Olsztynie w pozostających w jego kompetencjach prawach osobowych,

c) podejmuje decyzje dotyczące wydatkowania powierzonych środków finansowych i rozdziału środków rzeczowych,

d) przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków,

e) rozpatruje problemy zgłaszane pisemnie lub ustnie przez podwładnych na drodze służbowej lub w trybie skargowym,

f) współdziała lub utrzymuje kontakty z podmiotami zewnętrznymi, Starostą Powiatu Giżyckiego, Burmistrzem Miasta Giżycko, Burmistrzem Miasta i Gminy Ryn oraz Wójtami miejscowości Wydminy, Kruklanki i Miłki, Prokuratorem Rejonowym w Giżycku, Komendantem Powiatowym Państwowej Straży Pożarnej w Giżycku, a także osobami fizycznymi i prawnymi oraz organizacjami nie posiadającymi  osobowości prawnej, z którymi współdziałanie może być korzystne dla realizacji ustawowych zadań Policji na terenie działania Komendy Powiatowej,

g) współdziała stosownie do obowiązujących przepisów z Zarządem Terenowym Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów Komendy Powiatowej,

h) reprezentuje Komendę Powiatową zwłaszcza w przypadku informacji o prowadzonej działalności oraz uroczystościach i ceremoniach okolicznościowych,

i) informuje na bieżąco Komendanta Wojewódzkiego Policji w Olsztynie o istotnych faktach i zadaniach dotyczących funkcjonowania kierowanej przez siebie jednostki,

j) w przypadku czasowej niemożności sprawowania funkcji przez Komendanta Powiatowego Policji, zakres jego zadań i kompetencji rozciąga się na I Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji.

 § 11.

Komendant Powiatowy Policji może:

1) upoważnić I Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji i kierowników komórek organizacyjnych do podejmowania w jego imieniu decyzji w sprawach określonych w upoważnieniu;

2) powoływać stałe lub doraźne zespoły problemowe.

§ 12.

Komendant Powiatowy Policji jest uprawniony do wydawania zarządzeń, decyzji, rozkazów i regulaminów w pełnym zakresie właściwości określonych niniejszym regulaminem.

§ 13.

1.I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji działając w imieniu i z upoważnienia Komendanta Powiatowego Policji oraz w określonym przez niego zakresie – jest współodpowiedzialny za realizację ustawowych zadań nadzorowanej przez siebie służby.

2.I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:

1) Wydziału Kryminalnego;

2) Posterunków Policji w Rynie i Wydminach;

3) Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;

4) Zespołu do spraw Administracyjno – Gospodarczych.

3. Realizując swoje obowiązki, I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji kieruje się ustawami oraz wydanymi na ich podstawie przepisami Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendanta Głównego Policji, Komendanta Wojewódzkiego Policji i Komendanta Powiatowego Policji.

4. Funkcje organizatorskie, w tym koordynacyjne i nadzorcze I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji wykonuje przede wszystkim poprzez:

 1) analizowanie racjonalności struktur i przyjętych rozwiązań organizacyjnych Policji w powiecie i przedkładanie Komendantowi Powiatowemu Policji stosownych propozycji zmian i korekt w tym zakresie;

 2) badanie organizacji pracy nadzorowanych komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej, wydawanie poleceń lub wnioskowanie o dokonanie zmian usprawniających;

 3) wyrażanie opinii dotyczących istotnych decyzji personalnych w nadzorowanych komórkach organizacyjnych;

 4) analizowanie bieżącego stanu porządku i zagrożenia przestępczością w powiecie i tej podstawie przedstawianie propozycji działań lub przedsięwzięć zmierzających do poprawy istniejącego stanu rzeczy;

 5) dbanie o odpowiedni stan dyscypliny służbowej w nadzorowanych komórkach organizacyjnych.

§ 14.

1. Działalnością komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej kierują ich kierownicy przy pomocy kierowników komórek niższego szczebla oraz policjantów wyznaczonych do koordynacji zadań w zespołach, nie mających w swej strukturze stanowiska kierowniczego.

2. Do zakresu czynności kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej należy:

1) planowanie, organizowanie i koordynowanie czynności służbowych podległych policjantów i pracowników;

2) wykonywanie określonych w odrębnych przepisach uprawnień i obowiązków przełożonego w stosunku do podległych policjantów i pracowników;

3) reprezentowanie wobec organów administracji publicznej i innych instytucji państwowych oraz organizacji społecznych i obywateli w zakresie określonym lub zleconym przez Komendanta Powiatowego Policji;

4) wyznaczanie na czas swojej nieobecności z zastrzeżeniem uzyskania zgody przełożonego, policjanta upoważnionego do tymczasowego wykonywania obowiązków kierownika komórek organizacyjnych.

3. Jeżeli wymagają tego szczególne okoliczności służby lub charakter wykonywanych zadań, kierownicy komórek organizacyjnych mogą podejmować decyzje:

1) upoważniające podległych policjantów i pracowników do podejmowania określonych decyzji lub załatwiania określonych spraw po uzyskaniu akceptacji bezpośredniego przełożonego;

2) zlecające podległym policjantom lub pracownikom wykonywanie przez określony czas innych czynności niż ustalone w kartach opisu stanowisk pracy;

3) powołujące stałe lub doraźne zespoły problemowe nie stanowiące komórek organizacyjnych, z jednoczesnym wyznaczeniem policjantów odpowiedzialnych za planowanie i koordynację czynności podejmowanych w celu realizacji nakreślonych zadań.

ROZDZIAŁ 5

Zakresy zadań komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej

§ 15.

1. Wydział Kryminalny wykonuje ustawowe zadania Policji, mające na celu ochronę życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, a także ustawowe zadania mające na celu wykrywanie sprawców przestępstw w drodze czynności operacyjno-dochodzeniowych i stworzenie warunków do sprawnego i skutecznego rozpoznawania i zwalczania przestępczości kryminalnej oraz gospodarczej.

2. Do zadań Wydziału Kryminalnego należy:

1) wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych w celu ujawnienia przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców, również w zakresie przestępczości narkotykowej, we współdziałaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;

2) prowadzenie pracy dochodzeniowo-śledczej;

3) koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych podejmowanych przez podległe Posterunki Policji oraz udzielanie tym jednostkom

wsparcia;

4) organizowanie działań funkcjonariuszy Wydziału Kryminalnego w zakresie prawidłowego wywiązywania się z obowiązków służbowych;

5) organizowanie poszukiwań osób i rzeczy oraz identyfikacja nieustalonych osóbi zwłok;

6) współpraca z osobowymi źródłami informacji i realizacja form pracy operacyjnej

Określonych w instrukcji o pracy operacyjnej Policji stanowiącej załącznik do zarządzenia Komendanta Głównego Policji;

7) obsługa kryminalistyczna zdarzeń;

8) wykonywanie pracy laboratoryjnej w zakresie pobierania materiału porównawczego i dowodowego oraz prac fotograficznych;

9) ocena przydatności do potrzeb postępowań przygotowawczych zabezpieczonych śladów i dowodów oraz wnioskowanie i wskazywanie sposobów i kierunków działania sprawców, prowadzenie wywiadów daktyloskopijnych;

10) zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o przestępstwach, ich sprawcach i prowadzonych postępowaniach przygotowawczych;

11) uzgadnianie zasad współpracy i bieżącego współdziałania z Prokuraturą, Sądem i innymi organami ochrony porządku prawnego;

12) opracowywanie analiz, struktury, dynamiki geografii przestępczości w celu dokonywania ocen skuteczności podejmowanych działań zapobiegawczych i wykrywczych oraz zwiększenie efektywności zwalczania przestępstw kryminalnych i gospodarczych;

13) terminowe przesyłanie sprawozdań do jednostki nadrzędnej;

14) dbałość o powierzony sprzęt techniczny;

15) zapewnienie przestrzegania przepisów dotyczących tajemnicy ustawowo chronionej; realizuje ustawowe zadania Policji w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania

Komendy Powiatowej w zakresie rejestracji prowadzonych śledztw i dochodzeń;

16) organizacji systemu łączności oraz administrowania sieciami i zasobami informatycznymi;

17) prowadzenie Rejestru Śledztw i Dochodzeń w formie elektronicznej, a w ramach tego:

a) rejestrowanie spraw wszczętych,

b) rejestrowanie sprawców,

c) wyrejestrowywanie spraw przy ich zakończeniu,

d) dokonywanie sprawdzeń i analiz z w/w programu,

18) prowadzenie Rejestru Czynności Sprawdzających i Odmów Wszczęcia Postępowania Przygotowawczego w formie książkowej, a w ramach tego:

a) rejestrowanie czynności,

b) wyrejestrowywanie czynności w momencie zakończenia odmową wszczęcia, bądź wszczęcia dochodzenia,

c) obsługuje program TEMIDA.

19) w zakresie administrowania sieciami i zasobami informatycznymi do zadań Wydziału Kryminalnego należy:

a) obsługa systemu KSIP poprzez:

- wprowadzanie meldunków o przestępstwie Pkr 12,

- wprowadzanie rejestracji procesowych Pkr 2,

- wprowadzanie zdjęć i rysopisów Pkr14 do systemu POSIGRAF,

- dokonywanie sprawdzeń Pkr1,

- dokonywanie sprawdzeń właścicieli pojazdów w CEPIK,

- wprowadzanie merytorycznych zakończeń Prokuratury,

b) obsługa programu CKSiTA, oraz PESEL w celu dokonywania sprawdzeń;

c) obsługa programu STATOR w celu dokonywania analiz statystycznych.

3. Naczelnik Wydziału Kryminalnego działa z upoważnienia Komendanta Powiatowego Policji w Giżycku lub jego Zastępcy, sprawując nadzór i koordynując działania służby kryminalnej Komendy Powiatowej Policji w Giżycku w zakresie zadań realizowanych przez wchodzące w skład Sekcji Referaty i Zespoły. Ponadto Naczelnik Sekcji przede wszystkim:

 1) sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:

a) Kierownika Referatu Dochodzeniowo-Śledczego I;

b) Kierownika Referatu Dochodzeniowo-Śledczego II;

c) Kierownika Referatu Operacyjno-Rozpoznawczego;

d) Zespołu do walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją;

e) Zespołu Techniki Kryminalistycznej.

2) opiniuje podległych policjantów, wnioskuje o ich wyróżnienie lub ukaranie;

3) utrzymuje stałe kontakty z Wydziałami Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie w sprawach wynikających z zakresu ich czynności;

4) utrzymuje stałe kontakty z Prokuratorami nadzorującymi pracę dochodzeniowo - śledczą;

5) organizuje szkolenia i instruktaże oraz doskonalenie zawodowe policjantów z zakresu realizowanych zadań;

6) opracowuje plany pracy i okresowe analizy dotyczące pracy Sekcji Kryminalnej;

7) prowadzi bieżącą współpracę z Naczelnikiem Sekcji Prewencji i RD;

8) upowszechnia zmiany legislacyjne;

9) powiadamia Komendanta Powiatowego Policji albo I Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji o sytuacjach nadzwyczajnych lub wymagających podjęcia decyzji wykraczających poza zakres jego kompetencji.

4.Do zadań Referatu Dochodzeniowo-Śledczego I należy:

1) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach czynów przestępczych

 popełnionych na terenie miasta Giżycka;

2) realizacja szkoleń i instruktaży oraz doskonalenie zawodowe policjantów

 z zakresu realizowanych zadań;

3) planowanie, koordynowanie i organizowanie czynności dochodzeniowo- śledczych

 wykonywanych przez policjantów Referatu - Dochodzeniowo Śledczego I lub

 w zależności od potrzeb Referatu II;

4) właściwe postępowanie z dowodami rzeczowymi oraz systematyczne i prawidłowe

 wypełnianie druków statystycznych;

5) prowadzenie rejestrów i statystyki związanej z pracą dochodzeniowo-śledczą;

6) opracowywanie planów pracy i okresowych analiz dot. pracy dochodzeniowo-

 śledczej.

5. Do zadań Referatu Dochodzeniowo-Śledczego II należy:

1) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach czynów przestępczych popełnionych na terenie gmin Giżycko i Kruklanki;

2) realizacja szkoleń i instruktaży oraz doskonalenie zawodowe policjantów z zakresu realizowanych zadań;

3) planowanie, koordynowanie i organizowanie czynności dochodzeniowo- śledczych wykonywanych przez policjantów Referatu - Dochodzeniowo Śledczego II lub  w zależności od potrzeb Referatu I;

4) właściwe postępowanie z dowodami rzeczowymi oraz systematyczne i prawidłowe wypełnianie druków statystycznych;

5) prowadzenie rejestrów i statystyki związanej z pracą dochodzeniowo-śledczą;

6) opracowywanie planów pracy i okresowych analiz dotyczących pracy dochodzeniowo-śledczej.

6. Do zadań Zespołu do walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją należy:

1) wykonywanie ustawowych zadań Policji mających na celu wykrywanie sprawców przestępstw w zakresie korupcji i przestępczości gospodarczej w drodze czynności dochodzeniowo–śledczych, a także stworzenia warunków do sprawnego rozpoznania, zapobiegania i zwalczania korupcji i przestępczości gospodarczej na terenie działania KPP Giżycko;

 2) przeciwdziałanie powstawaniu zorganizowanych grup przestępczych zajmujących się przestępstwami gospodarczymi;

 3) ustalanie oraz zbieranie dowodów w sprawie fikcyjnych bankructw firm, które zaciągnęły wielotysięczne kredyty lub doprowadziłydo niekorzystnego rozporządzenia mieniem firmy;

 4) przeciwdziałanie korupcji urzędników administracji gospodarczej, terenowej oraz organów kontroli;

 5) przeciwdziałanie powstawaniu fikcyjnych lub działających pozornie firm, których jedynym celem jest legalizowanie czynów przestępczych, w tym tak zwane pranie brudnych pieniędzy;

 6) przeciwdziałanie przestępstwom w obrocie bankowym, kapitałowym i podatkowym oraz przestępstwom celnym i transgranicznym;

 7) przeciwdziałanie nadużyciom towarzyszącym przekształceniom własnościowym;

 8) przeciwdziałanie wyłudzeniom odszkodowań z firm ubezpieczeniowych z tytułu zgłoszonych fikcyjnych kolizji drogowych, włamań, podpaleń itp.;

 9) zwalczanie piractwa intelektualnego i przemysłowego;

 10) współpraca z innymi Policjantami KPP Giżycko w zakresie pozyskiwania informacji o przestępstwach gospodarczych;

 11) prowadzenie postępowań przygotowawczych i śledztw zgodnie z kpk;

 12) współpraca z OZI ukierunkowana na przestępstwa gospodarcze.

7. Do zadań Zespołu Techniki Kryminalistycznej należy:

1) wykonywanie ustawowych zadań Policji mających na celu udokumentowanie czynności techniczno kryminalistycznych z miejsca zdarzenia na terenie działania KPP Giżycko;

2) obsługa kryminalistyczna miejsc zaistniałych zdarzeń i wykonywanie pracy laboratoryjnej w zakresie pobierania materiału porównawczego i dowodowego oraz prac fotograficznych;

3) udział w czynnościach procesowych związanych z dokumentowaniem ich przebieg (wizja lokalna, eksperyment, przeszukanie itp.);

4) organizowanie i prowadzenie szkoleń policjantom w zakresie zabezpieczenia

 zaistniałych miejsc zdarzeń, oraz udzielanie instruktażu dla policjantów biorących udział w czynnościach na miejscu zdarzenia;

5) współpraca z innymi Policjantami KPP w Giżycku w zakresie realizowania ustawowych zadań.

8. Do zadań Referatu Operacyjno-Rozpoznawczego należy:

1) planowanie, koordynowanie i organizowanie czynności operacyjnych i poszukiwawczych;

2) prowadzenie form pracy operacyjnej (teczka operacyjnego sprawdzenia, operacyjne rozpoznanie, rozpracowanie operacyjne) w celu rozpoznania środowisk przestępczych;

3) prowadzenie bezpośrednich działań operacyjno – rozpoznawczych w sposób określony przepisami resortowymi Policji;

4) zdobywanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji o interesujących Policję osobach, środowiskach i zdarzeniach oraz obiektach i miejscach;

5) systematyczne i rzetelne sporządzanie sprawozdań statystycznych;

6) opracowywanie planów pracy operacyjnej;

7) organizowanie szkoleń i instruktarzy oraz doskonalenie zawodowe policjantów z zakresu realizacji zadań.

9. Do zadań Zespołu Poszukiwań i Identyfikacji Osób należy:

 1) prowadzenie bezpośrednich działań operacyjno – rozpoznawczych zgodnie z ustawowymi zadaniami Policji;

 2) prowadzenie poszukiwań osób i rzeczy oraz identyfikacja NN osób i zwłok;

 3) prowadzenie rozpoznania operacyjnego dotyczącego miejsc i osób ukrywających się przed wymiarem sprawiedliwości;

 4) współpraca z OZI;

 5) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy Powiatowej Policji;

 6) sporządzanie meldunków informacyjnych i przekazywanie ich bezpośredniemu przełożonemu lub Naczelnikowi Sekcji celem przesłania do ZAK.

10. Do zadań Stanowiska Jednoosobowego do walki z Przestępczością Narkotykową należy:

1) prowadzenie operacyjnego rozpoznania oraz innych form pracy operacyjnej dotyczącej zwalczania przestępczości narkotykowej;

2) planowanie i koordynowanie działań mających na celu zapobieganie, ujawnianie i zwalczanie przestępczości narkotykowej;

3) prowadzenie sprawozdawczości przedmiotowego zagadnienia;

4) współpraca z Wydz. Kryminalnym, Wydz. Wywiadu Kryminalnego KWP oraz Zarządu CBŚ w zakresie zwalczania przestępczości narkotykowej;

5) ścisła współpraca z funkcjonariuszami prowadzącymi postępowania przygotowawcze  w zakresie przestępczości narkotykowej.

 § 16.

1. Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego wykonuje ustawowe zadania Policji mające na celu ochronę życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami na te dobra, zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego, sprawne i skuteczne rozpoznanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości pospolitej oraz rodzących ją zjawisk kryminogennych, wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców, a także:

1) tworzenie i realizację, we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi, programów prewencyjnych ukierunkowanych na:

a. zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze powiatu bezpieczeństwa i porządku

 w miejscach publicznych;

b. zwalczanie przestępczości;

c. ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;

d. zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji Zdarzeń i sytuacji zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub zgłoszenia;

e. organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowych,interwencyjnych, konwojowych oraz ochronnych;

f. edukację mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymywania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu;

g. kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego.

 2) planowanie i organizację działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas organizowanych imprez masowych i protestów społecznych;

 3) organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie na obszarze powiatu z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie; inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców  wykroczeń;

 4) ochronę bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej i na obszarach wodnych;

 5) wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na Drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;

 6) analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;

 7) edukacja mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;

 8) zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;

 9) współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej i organizacjami społecznymi;

 10) analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrożeń przestępczością ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk patologicznych dotyczących dzieci i młodzieży.

2.  Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego nadzoruje i koordynuje funkcjonowanie służb prewencyjnych podległych Komendzie Powiatowej w zakresie:

1)  Służby patrolowo- interwencyjnej policjantów Referatu Patrolowo- Interwencyjnego w tym Zespołu Przewodników psów służbowych.

2)  Służby dyżurnych oraz w pomieszczeniu dla osób zatrzymanych.

3)  Służby policjantów Referatu Dzielnicowych.

4)  Prewencji kryminalnej nieletnich i patologii.

5)  Służby ruchu drogowego.

6). Służby Zespołu do spraw Wykroczeń.

7). Posterunków Policji.

3. Zadania do realizacji Referatu Patrolowo- Interwencyjnego:

1) patrolowanie rejonu zgodnie z dyslokacją służby oraz podejmowanie działań mających na celu zapobieganie zdarzeniom naruszającym bezpieczeństwo i porządek publiczny, a w przypadku ich wystąpienia podjęcie natychmiastowych działań zmierzających do jego przywrócenia;

2) zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń,zatrzymywanie sprawców przestępstw i wykroczeń "na gorącym uczynku "lub w bezpośrednim pościgu;

3) przybycie na miejsce zdarzenia w możliwie najkrótszym czasie od momentu przyjęcia zgłoszenia;

4) prowadzenie działań zmierzających do ustalenia i zatrzymania osób podejrzewanych o dokonanie przestępstwa i zabezpieczenie miejsca zdarzenia;

5) podejmowanie działań porządkowych w czasie pożarów, katastrof komunikacyjnych i budowlanych, powodzi i innych klęsk żywiołowych;

6) podejmowanie działań pościgowych za sprawcami przestępstw i wykroczeń zbiegłymi miejsca zdarzenia, osób poszukiwanych przez wymiar sprawiedliwości, osób

zaginionych;

 7) patrolowanie rejonu zgodnie z dyslokacją służby oraz podejmowanie działań mających na celu zapobieganie zdarzeniom naruszającym bezpieczeństwo i porządek publiczny na wodzie oraz terenie przywodnym, a w przypadku ich wystąpienia podjęcie natychmiastowych działań zmierzających do jego przywrócenia;

8) zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń na wodzie oraz terenie przywodnym zatrzymywanie sprawców przestępstw i wykroczeń" na gorącym uczynku" lub w bezpośrednim pościgu;

9) przybycie na miejsce zdarzenia w możliwie najkrótszym czasie od momentu przyjęcia zgłoszenia;

10) prowadzenie działań zmierzających do ustalenia i zatrzymania osób podejrzewanych o dokonanie przestępstwa i zabezpieczenie miejsca zdarzenia;

11) podejmowanie działań porządkowych w czasie pożarów, katastrof komunikacyjnych i budowlanych, powodzi i innych klęsk żywiołowych;

12) podejmowanie działań pościgowych za sprawcami przestępstw i wykroczeń zbiegłymi z miejsca zdarzenia, osób poszukiwanych przez wymiar sprawiedliwości, osób

zaginionych;

13) konwojowanie osób, rzeczy, przedmiotów wartościowych;

14) wykonywanie poleceń Sądu, Prokuratury oraz jednostek samorządu terytorialnego i organów administracji rządowej w zakresie służby konwojowej.

5.Zadania do realizacji Zespołu Przewodników Psów Służbowych:

 1) patrolowanie rejonu zgodnie z dyslokacja służby oraz podejmowanie działań mających na celu zapobieganie zdarzeniom naruszającym bezpieczeństwo i porządek publiczny, a w przypadku ich wystąpienia podjęcie natychmiastowych działań zmierzających do jego przywrócenia;

2) zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń, zatrzymywanie sprawców przestępstw i wykroczeń" na gorącym uczynku "lub w bezpośrednim pościgu;

3) przybycie na miejsce zdarzenia w możliwie najkrótszym czasie od momentu przyjęcia zgłoszenia;

4) prowadzenie działań zmierzających do ustalenia i zatrzymania osób podejrzewanych o dokonanie przestępstwa i zabezpieczenie miejsca zdarzenia;

5) podejmowanie działań porządkowych w czasie pożarów, katastrof komunikacyjnych i budowlanych, powodzi i innych klęsk żywiołowych;

6) podejmowanie działań pościgowych za sprawcami przestępstw i wykroczeń zbiegłymi zmiejsca zdarzenia,osób poszukiwanych przez wymiar sprawiedliwości,osób

 zaginionych.

6. Zadania do realizacji Zespołu Dyżurnych:

1) zapewnienie natychmiastowej reakcji Policji na zgłoszone wydarzenia;

2) realizowanie poleceń dyżurnego jednostki Policji wyższego stopnia;

3) współdziałanie z dyżurnymi innych jednostek Policji;

4) kierowanie pracą obsady Stanowiska Kierowania.

5) realizacja zadań następuje poprzez:

 a) bieżące przyjmowanie zgłoszeń o wydarzeniach oraz informacji uzupełniających;

 b) niezwłoczne inicjowanie działań po przyjęciu zgłoszenia lub informacji o wydarzeniu;

 c) bieżące kierowanie będącymi w jego dyspozycji siłami i środkami jednostki Policji;

 d) dokonywanie zmian w dyslokacji służby stosownie do zaistniałych potrzeb;

 e) podejmowanie decyzji i wydawanie poleceń w zakresie kompetencji określonych

 przez kierownika jednostki Policji oraz wynikających z odrębnych przepisów;

 f) zapewnienie właściwego obiegu informacji o zaistniałym wydarzeniu;

 g) kierowanie siłami policyjnymi do czasu wyznaczenia policjanta odpowiedzialnego

 za prawidłową realizację zadań w związku z zaistniałymi wydarzeniami;

 h) zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniu dla osób

 zatrzymanych.

 7. Zadania do realizacji Rewiru Dzielnicowych:

 1) Pełnienie przez dzielnicowego służby obchodowej w rejonach służbowych z ukierunkowaniem na:

 a) ochronę życia i zdrowia obywateli oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra;

 b) kontrolę osób podejrzewanych o popełnienie czynu zabronionego;

 c) podejmowanie takich działań, które mają na celu zapobieganie przestępstwom i wykroczeniom oraz innym zjawiskom patologii społecznej;

 d) sprawdzanie i kontrolę zabezpieczenia obiektów zagrożonych przestępczością;

 e) ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju

 w miejscach publicznych;

 f) kontrolę przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych – ogólnie obowiązujących, a także przepisów prawa lokalnego;

 g) systematyczne prowadzenie rozpoznania posesyjnego, osobowego i terenowego;

 h) prowadzenie wymaganej dokumentacji z przebiegu służby, określonej w odrębnych przepisach, zgodnie z wymogami.

8. Zadania na Stanowisku Samodzielnym do spraw Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii:

1) zlecanie zadań dla policjantów a w szczególności:

 a) przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości nieletnich;

 b) wykrywanie popełnionych przez nieletnich czynów karalnych oraz ujawnianie nieletnich zagrożonych demoralizacją;

 c) działań profilaktycznych w zakresie ograniczenia demoralizacji i przestępczości w środowisku nieletnich;

 d) działań prewencyjnych policjantów wobec nieletnich i osób wpływających demoralizująco na ich rozwój.

2) ujawnianie nieletnich:

 a) sprawców czynów karalnych;

 b) organizatorów i przywódców grup przestępczych o charakterze kryminalnym;

 c)wykazujących przejawy demoralizacji.

3) zbieranie i utrwalanie dowodów czynów karalnych popełnionych przez nieletnich

 w wypadkach nie cierpiących zwłoki;

4) wykonywanie czynności zleconych przez sędziego rodzinnego według zasad

 określonych w ustawie o postępowaniu w sprawach nieletniego;

5) rozpoznawanie i profilaktyka środowiskach sprawców czynów karalnych i zagrożonych demoralizacją;

6) współdziałanie ze służbą kryminalną w celu rozpoznawania osób, środowisk i zdarzeń wpływających demoralizujących na nieletnich;

7) bieżąca współpraca z sądami rodzinnymi, placówkami i instytucjami ustawowo lub statutowo powołanymi do zajmowania się problematyką nieletnich oraz samorządami lokalnymi;

8) typowanie rodzin zagrożonych patologią społeczną, prowadzenie rozmów profilaktyczno-ostrzegawczych z rodzicami i nieletnimi.

9. Zadania do realizacji Ogniwa Ruchu Drogowego:

1) organizacja służby narogach i sposobu jej pełnienia przez policjantów z uwzględnieniem współdziałania z innymi rodzajami służb Policji i podmiotami poza policyjnymi w zakresie działań zmierzających do zwalczania przestępczości  na drogach i poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym;

 2) podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa, porządku publicznego oraz płynności ruchu na trasie lub posterunku;

 3) kontrola stanu technicznego pojazdów;

 4) obsługa i wykorzystanie przyrządów kontrolno-pomiarowych służących do rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego oraz pomiaru prędkości;

 5) wykonywanie czynności na miejscu zdarzeń drogowych;

 6) kontrola przewozu towarów niebezpiecznych;

 7) kontrola dokumentów związanych z wykonywaniem transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne;

 8) kontrola zapisów urządzeń samoczynnie rejestrujących prędkość jazdy, czas jazdy, a także wykonywanie czynności wymagających użycia przyrządów kontrolno-pomiarowych w zakresie:

a) badania zawartości w organizmie alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu;

b) pomiaru prędkości pojazdów na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz w strefach zamieszkania.

 9) kierowanie ruchem drogowym.

10. Zadania do realizacji Zespołu do spraw Wykroczeń:

1) prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenie zgodnie

 z obowiązującymi przepisami;

2) realizacja czynności zleconych przez inne jednostki Policji i organy poza policyjne;

3) występowanie w roli oskarżyciela przed Wydziałem Grodzkim Sądu Rejonowego.

11. Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego spełnia zadania edukacyjne poprzez organizowanie szkoleń i instruktaży dla policjantów z innych komórek organizacyjnych.

12. Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego na bieżąco współpracuje z komórkami organizacyjnymi Komendy Powiatowej oraz innymi jednostkami Policji w celu realizacji ustawowych zadań.

13. Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego realizuje postanowienia Ustawy o broni i amunicji wchodzące w zakres kompetencji Komendanta Powiatowego Policji.

14. Wydział realizuje podstawowe formy i metody pracy operacyjnej

 § 17.

1. Posterunek Policji wykonuje ustawowe zadania Policji mające na celu ochronę życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami na te dobra, zapewnienie spokoju i porządku w miejscach publicznych, sprawne skuteczne rozpoznanie zapobieganie i zwalczanie przestępczości pospolitej oraz rodzących ją zjawisk kryminogennych, wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców drodze czynności dochodzeniowo-śledczych i operacyjno-rozpoznawczych.

2. Do zakresu zadań Posterunku Policji należy:

1) realizowanie zadań służby kryminalnej, a w szczególności:

a) prowadzenie postępowań przygotowawczych i śledztw;

b) prowadzenie czynności z zakresu pracy operacyjnej;

c) współpraca z osobami informującymi i informatorami;

d) realizacja czynności w ramach pomocy prawnej na rzecz Sądu, Prokuratury, Policji i innych uprawnionych organów;

e) współpraca z innymi jednostkami Policji w zakresie skutecznego rozpoznania, zapobiegania, zwalczania i wykrywania przestępczości.

2) realizowanie zadań służby prewencyjnej, a w szczególności:

a) patrolowanie i obchód rejonu służbowego;

b) dążenie do ograniczenia naruszeń prawa w rejonie pełnienia służby;

c) reagowanie na zaistniałe przestępstwa i wykroczenia i inne zdarzenia zakłócające porządek publiczny;

d) prowadzenie przez dzielnicowego ciągłego rozpoznania przydzielonego rejonu;

e) posiadanie i ciągłe pozyskiwanie informacji w ramach rozpoznania ogólnego rejonu;

f) utrzymywanie kontaktu z osobami, które w środowisku lokalnym mają wpływ na jego funkcjonowanie;

g) realizacja czynności w ramach pomocy prawnej na rzecz Sądu, Prokuratury, Policji i innych uprawnionych organów;

h) realizacja zadań administracyjno-porządkowych.

3. Posterunek Policji współpracuje z samorządem terytorialnym i innymi terenowymi organami administracji.

4. Posterunek Policji realizuje w niezbędnym zakresie zadania służby wspomagającej oraz zapewnia przestrzeganie przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

5. Komendant Powiatowy Policji może  rozszerzyć zakres działania Posterunku Policji o wybrane zagadnienia z zakresu działania Komendy Powiatowej Policji.

 § 18.

1. Zespół do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia realizuje ustawowe zadania Policji w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Komendy Powiatowej w zakresie dokumentowania czynności administracyjnych, osobowo -kadrowych, decyzji poleceń Komendanta Powiatowego Policji.

2. W zakresie spraw kadrowo-szkoleniowych do zadań Zespołu do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia należy opracowywanie dokumentów związanych z:

1) naborem, przyjmowaniem i zwalnianiem ze służby i pracy w Policji;

2) mianowaniem, delegowaniem, przenoszeniem oraz powierzaniem obowiązków służbowych;

3) kierowaniem policjantów i pracowników z urzędu lub na własną prośbę do komisji lekarskich;

4) prowadzeniem spraw osobowych policjantów i pracowników Policji;

5) prowadzeniem spraw organizacyjno-etatowych i mobilizacyjno-obronnych;

6) organizacją i nadzorem przebiegu szkoleń i doskonalenia zawodowego policjantów.

3. W zakresie spraw inspekcyjno-dyscyplinarnych do zadań Zespołu do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia należy:

1) kontrola wykonywania przez komórki organizacyjne Komendy Powiatowej Ustawowych zadań Policji, a także wykonywania obowiązków przez policjantów i pracowników;

2) badanie efektywności organizacji służby i pracy oraz metod kierowania i sprawowania nadzoru służbowego;

3) kontrola przestrzegania zasad medycyny pracy, bezpieczeństwa i higieny służby (pracy) oraz ochrony przeciwpożarowej w Komendzie Powiatowej;

4) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności funkcjonariuszy i pracowników Komendy Powiatowej;

5) ujawnianie i analizowanie nieprawidłowości i zagrożeń w funkcjonowaniu Komendy Powiatowej oraz realizacja zadań związanych z przestrzeganiem dyscypliny służbowej;

6) prowadzenie postępowań dyscyplinarnych wobec policjantów.

4. Zespół do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia jest koordynatorem działań komórek Organizacyjnych Komendy Powiatowej w zakresie:

1) ustalania szczegółowych struktur etatowych;

2) realizacji polityki kadrowej, szkolenia i doskonalenia zawodowego policjantów;

3) przestrzegania dyscypliny służby i pracy.

5. Zespół do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia w celu właściwej realizacji zadań utrzymuje stały merytoryczny kontakt ze stosownymi wydziałami Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie.

§ 19.

1. Stanowisko Jednoosobowe do spraw Informatyki i Analityki realizuje zadania wiązane z administracją systemów , obsługą oprogramowania , konserwowania w celu zapewnienia ciągłości eksploatacji urządzeń włączonych do Policyjnych Sieci Transmisji Danych (PSTD) i stanowisk komputerowych używanych w Komendzie Powiatowej oraz zapewnienie ciągłości pracy systemów teleinformatycznych.

3.W zakresie administrowania sieciami i zasobami informatycznymi do zadań Stanowiska Jednoosobowego do spraw Informatyki należy:

 1) obsługa i archiwizacja prowadzonej korespondencji Ł, IN, ŁI;

 2) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ochrony danych w systemach komputerowych eksploatowanych w KPP;

 3) wykonywanie czynności administracyjnych i technologicznych w lokalnej sieci komputerowej;

 4) -

 5) administracja lokalną siecią internetową;

 6) wykonywanie zadań określonych przez Wydział Łączności i Informatyki KWP.

 3.W zakresie organizacji systemu łączności do zadań Stanowiska Jednoosobowego do spraw Informatyki należy:

1) dokonywanie zabiegów konserwacyjnych, nieskomplikowanych napraw, okresowego sprawdzania parametrów technicznych urządzeń łączności i informatyki;

2) opracowywanie planów konserwacji i przeglądów sprzętu łączności i informatyki w KPP i podległych jednostkach;

3) organizowanie łączności w działaniach operacyjnych, przygotowywanie dokumentów łączności do tych działań;

4) kontrole poprawności wykorzystania przydzielonych środków łączności oraz bieżące szkolenie i instruowanie o sposobie ich użytkowania.

5) zapewnienie właściwej obsługi, oraz poprawnego pod względem technicznym funkcjonowania „Rejestratora”.

6) zgłaszanie do Wydziału Łączności i Informatyki KWP planowanych doraźnych zapotrzebowań na sprzęt, narzędzia i materiały.

4. Wykonywanie innych zleconych czynności przez przełożonych.

§ 20.

1.Stanowisko Jednoosobowe do spraw Prasowo-Informacyjnych realizuje ustawowe zadania  Policji w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań prasowo-informacyjnych oraz prawidłowej współpracy z podmiotami zewnętrznymi.

2. Do zadań Stanowisko Jednoosobowego do spraw Prasowo-Informacyjnych należy:

1) wykonywanie działalności prasowo-informacyjnej;

2) realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;

3) współpraca z samorządami i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego;

4) współdziałanie z organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi oraz mediami w zakresie edukacji, profilaktyki wychowawczej o prewencji kryminalnej;

5) tworzenie, współtworzenie oraz współuczestniczenie w realizacji programów prewencji kryminalnej.

§ 21.

 1. Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych realizuje swoje ustawowe zadania w celu zapewnienia ochrony informacji niejawnych.

 2. Do zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:

 1) ochrona informacji niejawnych oraz kontrola przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;

 2) zapewnienie ochrony fizycznej obiektów Komendy Powiatowej przed nieuprawnionym  ujawnieniem informacji niejawnych;

 3) nadzór nad prowadzeniem kancelarii tajnej w Komendzie Powiatowej;

 4) przeprowadzanie postępowań sprawdzających celem wydania policjantom oraz pracownikom stosownych poświadczeń bezpieczeństwa;

 5) nadzór nad przyjmowaniem, rejestracją i prowadzeniem dystrybucji poczty specjalnej;

 6) prowadzenie dokumentacji mobilizacyjno-kadrowej.

§ 22.

 1. Zespół do spraw Finansowych realizuje swoje ustawowe zadania w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Komendy Powiatowej w zakresie finansów i rachunkowości.

 2.Do zadań Zespołu do spraw Finansowych należy:

1) obsługa finansowo-księgowa Komendy Powiatowej;

2) przygotowywanie planu wydatków na rok następny i przestrzeganie realizacji budżetu Komendy Powiatowej;

3) informowanie Komendanta Powiatowego o wszelkich nieprawidłowościach w zakresie rachunkowości i finansów;

4) obsługa policjantów i pracowników w zakresie składek ubezpieczeniowych i zdrowotnych;

5) współpraca z Wydziałem Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie;

6) wykonywanie innych zadań określonych w przepisach dotyczących tego stanowiska w jednostkach budżetowych.

3. W zakresie ewidencji sprzętu do zadań Zespołu do spraw Finansowych należy:

1) prowadzenie ewidencji sprzętu kulturalno-oświatowego, gospodarczo-żywnościowego oraz biurowego;

2) prowadzenie magazynków i sporządzanie dokumentacji magazynowej dotyczącej w/wymienionego sprzętu;

3) sporządzanie wniosków dot. wybrakowania zużytego sprzętu;

4) prowadzenie postępowań szkodowych w zakresie przydzielonej ewidencji.

§ 23.

1. Zespół do spraw Administracyjno-Gospodarczych realizuje swoje ustawowe zadania w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania jednostki w zakresie zaopatrzenia materiałowo-technicznego i gospodarki transportowej oraz utrzymywanie w sprawności i konserwacja eksploatowanych urządzeń, jak i poprzez wykonywanie prostych prac malarsko-budowlanych i naprawczych.

2. Do zadań Zespołu do spraw Administracyjno-Gospodarczych należy:

 1) prowadzenie ewidencji sprzętu transportowego oraz materiałów eksploatacyjnych;

 2) organizowanie działań zapewniających sprawność techniczną sprzętu transportowego poprzez bieżącą obsługę, przeglądy , naprawy i badania techniczne;

 3) prowadzenie dokumentacji związanej z powierzeniem i dalszym eksploatowaniem sprzętu transportowego;

 4) organizowanie prac mechanika samochodowego w zakresie prac naprawczych;

 5) sporządzanie sprawozdawczości w zakresie gospodarki transportowej i przekazywanie do KWP w Olsztynie.

 3.W zakresie ewidencji sprzętu do zadań Zespołu do spraw Administracyjno-Gospodarczych należy:

 1) prowadzenie ewidencji sprzętu kwaterunkowego oraz sprzętu łączności przewodowej i bezprzewodowej;

 2) prowadzenie magazynków i sporządzanie dokumentacji magazynowej dotyczącej w/wymienionego sprzętu;

3) prowadzenie postępowań szkodowych w zakresie przydzielonej ewidencji.

 4. W zakresie utrzymania czystości w budynku Komendy Powiatowej, jak i na terenie całej jej posesji należy:

 1) codzienne sprzątanie pomieszczeń biurowych korytarzy (zamiatanie, odkurzanie oraz opróżnianie pojemników na śmieci, ścieranie kurzy z mebli i urządzeń);

 2) codzienne mycie wszelkich urządzeń sanitarnych oraz podłóg i ścian w pomieszczeniach sanitarnych oraz mycie okien i drzwi w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał;

 3) pielęgnacja roślin znajdujących się w pomieszczeniach biurowych i na korytarzach oraz dbałość o teren i zieleń znajdującą się na posesji Komendy Powiatowej.

§ 24.

1. Zespół do spraw Prezydialnych realizuje swoje ustawowe zadania w celu zapewnienia prawidłowej i terminowej obsługi kancelaryjno-biurowej sekretariatu Komendanta oraz  koordynacji pracy sekretariatów w Sekcjach.

 2. Do zadań Zespołu do spraw Prezydialnych należy:

 1) prowadzenie dzienników korespondencyjnych Komendanta Powiatowego Policji oraz ogniw i komórek bezpośrednio podległych Komendantowi Policji , bądź I Zastępcy Komendanta Policji;

 2) prowadzenie rejestrów teczek i książek ewidencyjnych dla Komendy Powiatowej Policji;

 3) prowadzenie ewidencji pieczęci i stempli oraz prowadzenie i obsługa Placówki Poczty Specjalnej;

 4) prowadzenie i aktualizacja zbioru aktów prawnych.

 3. W zakresie gospodarki mandatowej oraz postępowań administracyjnych dotyczących skierowania na badania lekarskie i psychologiczne kierowców do zadań Zespołu do spraw prezydialnych należy:

 1) prawidłowe prowadzenie postępowań administracyjnych w wymienionym zakresie;

 2) prawidłowe i terminowe obsługa w zakresie gospodarki mandatowej, obsługa programu e-Man oraz stosownej dokumentacji w tym zakresie.

ROZDZIAŁ7

 Postanowienia porządkowe

 § 25.

Pełniący służbę policjanci i pracownicy zatrudnieni w jednostce Policji i komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej zobowiązani są do:

 1. Wypełniania obowiązków i realizacji uprawnień określonych w:

 1) „Regulaminie Komendy Powiatowej” i zakresach zadań poszczególnych komórek organizacyjnych.

 2) Kartach opisu stanowisk pracy ustalonych przez kierowników komórek organizacyjnych.

 3) Decyzjach o powołaniu zespołów problemowych.

2. Przestrzegania obowiązujących przepisów prawa.

3. Postępowania zgodnego z „Zasadami etyki zawodowej policjantów” oraz „Regulaminem pracy pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę”.

§ 26.

1. Na podstawie niniejszego „Regulaminu” kierownicy komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej opracują ich szczegółową strukturę organizacyjną, formy pracy oraz określą ich zakresy zadań.

2.Zakresy zadań, po akceptacji Komendanta Powiatowego Policji, przechowywane są u kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej.

3.Karty opisu stanowiska pracy dla poszczególnych stanowisk sporządzane są w 3egzemplarzach przez uprawnionego kierownika komórki organizacyjnej i po podpisaniu przez zainteresowanego przekazywane są do:

1) Egzemplarz nr 1 - dla policjanta lub pracownika.

2) Egzemplarz nr 2 - stanowi załącznik do „Zakresu zadań” komórki organizacyjnej.

3) Egzemplarz nr 3 - dołącza się do akt osobowych policjanta lub pracownika.

4.Karty opisu stanowiska pracy dla poszczególnych stanowisk kierowniczych

z zastrzeżeniem ust. 1 sporządzają przełożeni bezpośrednio nadzorujący realizację zadań

komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej.

§ 27.

Policjanci zobligowani są do noszenia munduru i stosownego wyposażenia w czasie służby zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 28.

1. Z upoważnienia art.33ust.6 Ustawy o Policji, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji określa rozkład czasu służby policjantów, a pracowników Policji odrębne przepisy obowiązującego prawa.

2. Służba i praca w Komendzie Powiatowej w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godz. 7.30 i kończy o godz. 15.30, chyba, że bezpośredni przełożony wyda polecenie pełnienia służby lub wykonywania pracy przez czas dłuższy albo w pozostałych dniach tygodnia.

3. Przepis ust. 2 nie dotyczy służby lub pracy wykonywanej w systemie zmianowym.

4. Policjanci i pracownicy są zobowiązani każdego dnia potwierdzić w przeznaczonych do tego celu ewidencjach rozpoczęcie służby i pracy oraz przerwanie służby lub pracy z przyczyn służbowych i osobistych, za zgodą przełożonego.

5. Komendant Powiatowy Policji przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków. Dniem przyjęć jest każdy poniedziałek w godz.12.00 – 15.30,a w szczególnych sprawach na bieżąco w godzinach urzędowania .Informacja o tym znajduje się przy wejściu do Komendy Powiatowej

§ 29.

1. Regulamin niniejszy sporządzono w dwóch egzemplarzach. Egzemplarz nr 1 przekazano do Wydziału Kadr i Szkolenia Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie, natomiast egzemplarz nr 2 jest przechowywany w zbiorze aktów prawnych Komendy Powiatowej.

2. Komendant Powiatowy Policji może, stosownie do uzasadnionych potrzeb służbowych, wyrazić zgodę na jego kopiowanie lub sporządzanie z niego wyciągów.

§ 30.

 Z treścią Regulaminu należy zapoznać cały stan osobowy Komendy Powiatowej Policji w Giżycku, co winno być potwierdzone podpisem złożonym na „karcie zapoznania z treścią aktu prawnego”.

§ 31.

 Traci moc Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Giżycku z dnia 31 lipca 2006 r. z późniejszymi zmianami.

§ 32.

 Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od 15 stycznia 2009 r.

do góry