Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Giżycku
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia
z 2008 r. Nr 86, poz. 521, Nr 171, poz. 1065 i Nr 237, poz. 1651 oraz z 2009 r. Nr 22, poz. 120) ustala się, co następuje:
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
Niniejszy regulamin określa organizację i zasady działania Komendy Powiatowej Policji w Giżycku zwanej dalej „Komendą Powiatową”.
§ 2.
1.Komenda Powiatowa jest jednostką organizacyjną Policji stanowiącą aparat pomocniczy, przy pomocy którego Komendant Powiatowy Policji w Giżycku, zwany dalej „Komendantem Powiatowym Policji” realizuje na obszarze Powiatu zadania Policji w zakresie ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie.
2.Zasięgiem swego działania Komenda Powiatowa Policji obejmuje obszar powiatu, a siedzibą jej jest miasto Giżycko.
§ 3.
Działalność Komendy Powiatowej podlega nadzorowi Komendanta Wojewódzkiego Policji w Olsztynie, a w szczególności w zakresie określonym przepisami art. 6 ust. 1, art. 6a ust. 2 pkt 1 i art.
§ 4.
Komenda Powiatowa realizuje zadania na terenie swego działania określone przepisami wynikającymi z ustawy o Policji, a nadto zadania zawarte w obowiązujących innych aktach prawnych wewnętrznych resortowych i administracyjnych, mających odniesienie konstytucyjne i ustawowe do działań Policji.
ROZDZIAŁ 2
Zakres działania Komendy Powiatowej
§ 5.
Do zakresu działania Komendy Powiatowej, zgodnie z Zarządzeniem Komendanta Głównego Policji w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji, należy:
1) tworzenie i realizacja we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi, programów prewencyjnych ukierunkowanych na:
a) zapewnienie bezpieczeństwa osobom zamieszkałym na obszarze powiatu oraz zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych;
b) zwalczanie przestępczości;
c) ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;
d) zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających natychmiastowa reakcję Policji na sygnały lub zgłoszenia;
e) organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowych, interwencyjnych, konwojowych oraz ochronnych;
f) edukacja mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu;
g) kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego;
2) wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych
w celu ujawnienia przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców również
w zakresie przestępczości narkotykowej, współdziałając w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
3) prowadzenie i koordynowanie poszukiwań osób i zwłok, współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
4) realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń oraz przeprowadzanie badań kryminalistycznych śladów i dowodów;
5) organizacja, wykonanie, nadzór i kontrola działania Policji w zakresie pełnienia służby przez policjantów pionu prewencji;
6) organizowanie, koordynowanie, nadzorowanie funkcjonowania służb dyżurnych;
7) planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas organizowania imprez masowych i protestów społecznych;
8) organizowanie, wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałania na obszarze powiatu z organizacjami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie, inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania i ścigania sprawców wykroczeń;
9) ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej oraz na obszarach wodnych;
10) wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowani;
11) realizowanie zadań związanych z likwidacja skutków zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów;
12) analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
13) edukacja mieszkańców ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
14) zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;
15) współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz mediami;
16) analizowanie zjawisk kryminogennych oraz zagrożeń przestępczością, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk patologicznych dotyczących dzieci i młodzieży;
17) podejmowanie działań w ramach realizacji umów i porozumień międzynarodowych w zakresie w zakresie zwalczania przestępczości, międzynarodowej współpracy policyjnej oraz uczestnictwa w międzynarodowych organizacjach policyjnych;
18) planowanie i organizacja działań własnych w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych, a także przygotowanie do wykonania zadań w warunkach stanów nadzwyczajnych w państwie oraz współdziałanie z innym podmiotami systemu obronnego państwa;
19) realizowanie zadań służby wspomagającej na obszarze powiatu poprzez:
a) zapewnienie pomocy prawnej Komendantowi Powiatowemu Policji,
b) wykonywanie zadań w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników oraz ich szkolenia i doskonalenia zawodowego,
c) doskonalenie struktury organizacyjnej Komendy Powiatowej przez monitorowanie i ocenę zastosowanych rozwiązań organizacyjnych, analizowanie i opiniowanie propozycji dotyczących zmian strukturalnych.,
d) opracowanie projektów decyzji administracyjnych Komendanta Powiatowego Policji oraz innych rozstrzygnięć w sprawach określonych odrębnymi przepisami,
e) wykonywanie zadań budżetu, działalności pozabudżetowej rachunkowości oraz związanych z tym czynności wynikających z przepisów prawa finansowego, stosowanie do posiadanych uprawnień dysponenta środków budżetowych,
f) zapewnienia przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
g) eksploatowanie policyjnego systemu łączności i informatyki oraz realizację usług telekomunikacyjnych, pocztowych i informatycznych dla organów zespolonej administracji rządowej i administracji samorządowej na podstawie odpowiednich porozumień,
h) eksploatowanie i techniczne utrzymanie systemów łączności i informatyki oraz koordynowanie tych systemów we współpracy z właściwą komórką Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie,
i) prowadzenie gospodarki mieszkaniowej oraz bieżącej eksploatacji obiektów, środków transportu i wyposażenia technicznego, a także realizowanie zadań w zakresie spraw socjalnych,
j) informowanie opinii publicznej za pośrednictwem środków masowego przekazu o zamierzeniach i działalności Policji na terenie powiatu,
k) gromadzenie, opracowywanie i zabezpieczanie zasobów archiwalnych Komendy Powiatowej,
l) wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, koordynowanie problematyki medycyny pracy oraz nadzór w tych zakresach,
m) przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.
ROZDZIAŁ 3
Struktura organizacyjna Komendy Powiatowej Policji w Giżycku
§ 6.
W skład Komendy Powiatowej Policji w Giżycku wchodzą:
1.Kierownictwo:
1) Komendant Powiatowy Policji;
2) I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.
2.Komórka organizacyjna w służbie kryminalnej:
1) Wydział Kryminalny:
a) Zastępca Naczelnika ds. dochodzeniowo-śledczych
- Zespół dochodzeniowo-śledczy
b) Zastępca Naczelnika ds. operacyjno-ropoznawczych
- zespół operacyjno-rozpoznawczy
- zespół poszukiwań i identyfikacji osób
- zespół do walki z przestępczością narkotykową
c) Specjalista Wydziału Kryminalnego
- zespół techniki kryminalistycznej
- zespoły kryminalne posterunków Polcji podlegający pod powiat Giżycki
d) Zespół do walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją;
3. Komórki organizacyjne w służbie prewencyjnej:
1) Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego:
a) Referat Patrolowo – Interwencyjny, w skład którego wchodzi:
- Zespół Przewodników Psów Służbowych;
b) Zespół Dyżurnych;
c) Rewir Dzielnicowych;
d) Stanowisko Jednoosobowe do spraw Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii;
e) Ogniwo Ruchu Drogowego;
f) Zespół do spraw Wykroczeń.
2) Stanowisko Samodzielne do spraw Prasowo-Informacyjnych.
4. Posterunki Policji w Rynie i Wydminach, w skład, których wchodzą:
1) Zespół do spraw Prewencji;
2) Zespół do spraw Kryminalnych.
5. Komórki organizacyjne w służbie wspomagającej- zespoły i samodzielne stanowiska:
1) Zespół do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia;
2) Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
3) Zespół do spraw Prezydialnych;
3) Zespół do spraw Administracyjno – Gospodarczych;
4) Zespół do spraw Finansów;
5) Stanowisko Jednoosobowe - Analityki ds. informatyki.
§ 7.
Szczegółową strukturę organizacyjną, ilość i zaszeregowanie stanowisk w poszczególnych komórkach organizacyjnych określa etat Komendy Powiatowej, wprowadzony rozkazem organizacyjnym Komendanta Powiatowego Policji.
ROZDZIAŁ 4
Tryb kierowania w Komendzie Powiatowej Policji w Giżycku
§ 8.
Komendą Powiatową Policji w Giżycku kieruje Komendant Powiatowy Policji przy pomocy I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji oraz kierowników komórek organizacyjnych.
§ 9.
Komendant Powiatowy Policji w Giżycku jest przełożonym wszystkich policjantów pełniących służbę oraz pracowników cywilnych zatrudnionych w Komendzie Powiatowej Policji w Giżycku.
§ 10.
Realizując funkcje organizatorskie, koordynujące i nadzorcze Komendant Powiatowy Policji przede wszystkim:
1) analizuje racjonalność i efektywność struktur organizacyjnych Komendy Powiatowej Policji;
2) określa zasady planowania i sprawozdawczości, ocenia i zatwierdza półroczne problemowe plany pracy sekcji, zespołów, samodzielnych stanowisk oraz sprawozdania z ich realizacji;
3) organizuje system kontroli wewnętrznej i określa jej zasady;
4) koordynuje działania komórek organizacyjnych na obszarze działania Komendy Powiatowej Policji, a także organizuje współdziałanie z innymi podmiotami Policji w celu realizacji ustawowych zadań, po wcześniejszych uzgodnieniach z Komendantem Wojewódzkim Policji w Olszynie;
5) w zakresie uzgodnionym z Komendantem Wojewódzkim Policji w Olsztynie współdziała bezpośrednio oraz zapewnia współdziałanie Komendy Powiatowej Policji z podmiotami zewnętrznymi, zwłaszcza sądem, prokuraturą, organami administracji publicznej, jednostkami Wojska Polskiego, instytucjami systemu edukacyjnego, resocjalizacyjnego, penitencjarnego, lokalnymi środkami publicznego przekazu oraz innymi instytucjami organizacjami, których cele działania są zbieżne z ustawowymi zadaniami Policji;
6) Komendant Powiatowy Policji sprawuje nadzór nad realizacją zadań I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji oraz bezpośrednio nad pracą:
a) Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego;
b) Zespołu do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia;
c) Zespołu do spraw Prezydialnych;
d) Zespołu do spraw Finansów;
e) Stanowiska Jednoosobowe do spraw Informatyki i Analityki.
f) Stanowiska Jednoosobowe do spraw Prasowo - Informacyjnych.
7) Komendant Powiatowy Policji osobiście realizuje następujące czynności:
a) ustala czas i zasady organizacji służby w Komendzie Powiatowej Policji,
b) podejmuje decyzje lub akceptuje wnioski kierowane do Komendanta Wojewódzkiego Policji w Olsztynie w pozostających w jego kompetencjach prawach osobowych,
c) podejmuje decyzje dotyczące wydatkowania powierzonych środków finansowych i rozdziału środków rzeczowych,
d) przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków,
e) rozpatruje problemy zgłaszane pisemnie lub ustnie przez podwładnych na drodze służbowej lub w trybie skargowym,
f) współdziała lub utrzymuje kontakty z podmiotami zewnętrznymi, Starostą Powiatu Giżyckiego, Burmistrzem Miasta Giżycko, Burmistrzem Miasta i Gminy Ryn oraz Wójtami miejscowości Wydminy, Kruklanki i Miłki, Prokuratorem Rejonowym w Giżycku, Komendantem Powiatowym Państwowej Straży Pożarnej w Giżycku, a także osobami fizycznymi i prawnymi oraz organizacjami nie posiadającymi osobowości prawnej, z którymi współdziałanie może być korzystne dla realizacji ustawowych zadań Policji na terenie działania Komendy Powiatowej,
g) współdziała stosownie do obowiązujących przepisów z Zarządem Terenowym Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów Komendy Powiatowej,
h) reprezentuje Komendę Powiatową zwłaszcza w przypadku informacji o prowadzonej działalności oraz uroczystościach i ceremoniach okolicznościowych,
i) informuje na bieżąco Komendanta Wojewódzkiego Policji w Olsztynie o istotnych faktach i zadaniach dotyczących funkcjonowania kierowanej przez siebie jednostki,
j) w przypadku czasowej niemożności sprawowania funkcji przez Komendanta Powiatowego Policji, zakres jego zadań i kompetencji rozciąga się na I Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji.
§ 11.
Komendant Powiatowy Policji może:
1) upoważnić I Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji i kierowników komórek organizacyjnych do podejmowania w jego imieniu decyzji w sprawach określonych w upoważnieniu;
2) powoływać stałe lub doraźne zespoły problemowe.
§ 12.
Komendant Powiatowy Policji jest uprawniony do wydawania zarządzeń, decyzji, rozkazów i regulaminów w pełnym zakresie właściwości określonych niniejszym regulaminem.
§ 13.
1.I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji działając w imieniu i z upoważnienia Komendanta Powiatowego Policji oraz w określonym przez niego zakresie – jest współodpowiedzialny za realizację ustawowych zadań nadzorowanej przez siebie służby.
2.I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
1) Wydziału Kryminalnego;
2) Posterunków Policji w Rynie i Wydminach;
3) Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
4) Zespołu do spraw Administracyjno – Gospodarczych.
3. Realizując swoje obowiązki, I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji kieruje się ustawami oraz wydanymi na ich podstawie przepisami Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendanta Głównego Policji, Komendanta Wojewódzkiego Policji i Komendanta Powiatowego Policji.
4. Funkcje organizatorskie, w tym koordynacyjne i nadzorcze I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji wykonuje przede wszystkim poprzez:
1) analizowanie racjonalności struktur i przyjętych rozwiązań organizacyjnych Policji w powiecie i przedkładanie Komendantowi Powiatowemu Policji stosownych propozycji zmian i korekt w tym zakresie;
2) badanie organizacji pracy nadzorowanych komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej, wydawanie poleceń lub wnioskowanie o dokonanie zmian usprawniających;
3) wyrażanie opinii dotyczących istotnych decyzji personalnych w nadzorowanych komórkach organizacyjnych;
4) analizowanie bieżącego stanu porządku i zagrożenia przestępczością w powiecie i tej podstawie przedstawianie propozycji działań lub przedsięwzięć zmierzających do poprawy istniejącego stanu rzeczy;
5) dbanie o odpowiedni stan dyscypliny służbowej w nadzorowanych komórkach organizacyjnych.
§ 14.
1. Działalnością komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej kierują ich kierownicy przy pomocy kierowników komórek niższego szczebla oraz policjantów wyznaczonych do koordynacji zadań w zespołach, nie mających w swej strukturze stanowiska kierowniczego.
2. Do zakresu czynności kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej należy:
1) planowanie, organizowanie i koordynowanie czynności służbowych podległych policjantów i pracowników;
2) wykonywanie określonych w odrębnych przepisach uprawnień i obowiązków przełożonego w stosunku do podległych policjantów i pracowników;
3) reprezentowanie wobec organów administracji publicznej i innych instytucji państwowych oraz organizacji społecznych i obywateli w zakresie określonym lub zleconym przez Komendanta Powiatowego Policji;
4) wyznaczanie na czas swojej nieobecności z zastrzeżeniem uzyskania zgody przełożonego, policjanta upoważnionego do tymczasowego wykonywania obowiązków kierownika komórek organizacyjnych.
3. Jeżeli wymagają tego szczególne okoliczności służby lub charakter wykonywanych zadań, kierownicy komórek organizacyjnych mogą podejmować decyzje:
1) upoważniające podległych policjantów i pracowników do podejmowania określonych decyzji lub załatwiania określonych spraw po uzyskaniu akceptacji bezpośredniego przełożonego;
2) zlecające podległym policjantom lub pracownikom wykonywanie przez określony czas innych czynności niż ustalone w kartach opisu stanowisk pracy;
3) powołujące stałe lub doraźne zespoły problemowe nie stanowiące komórek organizacyjnych, z jednoczesnym wyznaczeniem policjantów odpowiedzialnych za planowanie i koordynację czynności podejmowanych w celu realizacji nakreślonych zadań.
ROZDZIAŁ 5
Zakresy zadań komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej
§ 15.
1. Wydział Kryminalny wykonuje ustawowe zadania Policji, mające na celu ochronę życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, a także ustawowe zadania mające na celu wykrywanie sprawców przestępstw w drodze czynności operacyjno-dochodzeniowych i stworzenie warunków do sprawnego i skutecznego rozpoznawania i zwalczania przestępczości kryminalnej oraz gospodarczej.
2. Do zadań Wydziału Kryminalnego należy:
1) wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych w celu ujawnienia przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców, również w zakresie przestępczości narkotykowej, we współdziałaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
2) prowadzenie pracy dochodzeniowo-śledczej;
3) koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych podejmowanych przez podległe Posterunki Policji oraz udzielanie tym jednostkom
wsparcia;
4) organizowanie działań funkcjonariuszy Wydziału Kryminalnego w zakresie prawidłowego wywiązywania się z obowiązków służbowych;
5) organizowanie poszukiwań osób i rzeczy oraz identyfikacja nieustalonych osóbi zwłok;
6) współpraca z osobowymi źródłami informacji i realizacja form pracy operacyjnej
Określonych w instrukcji o pracy operacyjnej Policji stanowiącej załącznik do zarządzenia Komendanta Głównego Policji;
7) obsługa kryminalistyczna zdarzeń;
8) wykonywanie pracy laboratoryjnej w zakresie pobierania materiału porównawczego i dowodowego oraz prac fotograficznych;
9) ocena przydatności do potrzeb postępowań przygotowawczych zabezpieczonych śladów i dowodów oraz wnioskowanie i wskazywanie sposobów i kierunków działania sprawców, prowadzenie wywiadów daktyloskopijnych;
10) zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o przestępstwach, ich sprawcach i prowadzonych postępowaniach przygotowawczych;
11) uzgadnianie zasad współpracy i bieżącego współdziałania z Prokuraturą, Sądem i innymi organami ochrony porządku prawnego;
12) opracowywanie analiz, struktury, dynamiki geografii przestępczości w celu dokonywania ocen skuteczności podejmowanych działań zapobiegawczych i wykrywczych oraz zwiększenie efektywności zwalczania przestępstw kryminalnych i gospodarczych;
13) terminowe przesyłanie sprawozdań do jednostki nadrzędnej;
14) dbałość o powierzony sprzęt techniczny;
15) zapewnienie przestrzegania przepisów dotyczących tajemnicy ustawowo chronionej; realizuje ustawowe zadania Policji w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania
Komendy Powiatowej w zakresie rejestracji prowadzonych śledztw i dochodzeń;
16) organizacji systemu łączności oraz administrowania sieciami i zasobami informatycznymi;
17) prowadzenie Rejestru Śledztw i Dochodzeń w formie elektronicznej, a w ramach tego:
a) rejestrowanie spraw wszczętych,
b) rejestrowanie sprawców,
c) wyrejestrowywanie spraw przy ich zakończeniu,
d) dokonywanie sprawdzeń i analiz z w/w programu,
18) prowadzenie Rejestru Czynności Sprawdzających i Odmów Wszczęcia Postępowania Przygotowawczego w formie książkowej, a w ramach tego:
a) rejestrowanie czynności,
b) wyrejestrowywanie czynności w momencie zakończenia odmową wszczęcia, bądź wszczęcia dochodzenia,
c) obsługuje program TEMIDA.
19) w zakresie administrowania sieciami i zasobami informatycznymi do zadań Wydziału Kryminalnego należy:
a) obsługa systemu KSIP poprzez:
- wprowadzanie meldunków o przestępstwie Pkr 12,
- wprowadzanie rejestracji procesowych Pkr 2,
- wprowadzanie zdjęć i rysopisów Pkr14 do systemu POSIGRAF,
- dokonywanie sprawdzeń Pkr1,
- dokonywanie sprawdzeń właścicieli pojazdów w CEPIK,
- wprowadzanie merytorycznych zakończeń Prokuratury,
b) obsługa programu CKSiTA, oraz PESEL w celu dokonywania sprawdzeń;
c) obsługa programu STATOR w celu dokonywania analiz statystycznych.
3. Naczelnik Wydziału Kryminalnego działa z upoważnienia Komendanta Powiatowego Policji w Giżycku lub jego Zastępcy, sprawując nadzór i koordynując działania służby kryminalnej Komendy Powiatowej Policji w Giżycku w zakresie zadań realizowanych przez wchodzące w skład Sekcji Referaty i Zespoły. Ponadto Naczelnik Sekcji przede wszystkim:
1) sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
a) Kierownika Referatu Dochodzeniowo-Śledczego I;
b) Kierownika Referatu Dochodzeniowo-Śledczego II;
c) Kierownika Referatu Operacyjno-Rozpoznawczego;
d) Zespołu do walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją;
e) Zespołu Techniki Kryminalistycznej.
2) opiniuje podległych policjantów, wnioskuje o ich wyróżnienie lub ukaranie;
3) utrzymuje stałe kontakty z Wydziałami Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie w sprawach wynikających z zakresu ich czynności;
4) utrzymuje stałe kontakty z Prokuratorami nadzorującymi pracę dochodzeniowo - śledczą;
5) organizuje szkolenia i instruktaże oraz doskonalenie zawodowe policjantów z zakresu realizowanych zadań;
6) opracowuje plany pracy i okresowe analizy dotyczące pracy Sekcji Kryminalnej;
7) prowadzi bieżącą współpracę z Naczelnikiem Sekcji Prewencji i RD;
8) upowszechnia zmiany legislacyjne;
9) powiadamia Komendanta Powiatowego Policji albo I Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji o sytuacjach nadzwyczajnych lub wymagających podjęcia decyzji wykraczających poza zakres jego kompetencji.
4.Do zadań Referatu Dochodzeniowo-Śledczego I należy:
1) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach czynów przestępczych
popełnionych na terenie miasta Giżycka;
2) realizacja szkoleń i instruktaży oraz doskonalenie zawodowe policjantów
z zakresu realizowanych zadań;
3) planowanie, koordynowanie i organizowanie czynności dochodzeniowo- śledczych
wykonywanych przez policjantów Referatu - Dochodzeniowo Śledczego I lub
w zależności od potrzeb Referatu II;
4) właściwe postępowanie z dowodami rzeczowymi oraz systematyczne i prawidłowe
wypełnianie druków statystycznych;
5) prowadzenie rejestrów i statystyki związanej z pracą dochodzeniowo-śledczą;
6) opracowywanie planów pracy i okresowych analiz dot. pracy dochodzeniowo-
śledczej.
5. Do zadań Referatu Dochodzeniowo-Śledczego II należy:
1) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach czynów przestępczych popełnionych na terenie gmin Giżycko i Kruklanki;
2) realizacja szkoleń i instruktaży oraz doskonalenie zawodowe policjantów z zakresu realizowanych zadań;
3) planowanie, koordynowanie i organizowanie czynności dochodzeniowo- śledczych wykonywanych przez policjantów Referatu - Dochodzeniowo Śledczego II lub w zależności od potrzeb Referatu I;
4) właściwe postępowanie z dowodami rzeczowymi oraz systematyczne i prawidłowe wypełnianie druków statystycznych;
5) prowadzenie rejestrów i statystyki związanej z pracą dochodzeniowo-śledczą;
6) opracowywanie planów pracy i okresowych analiz dotyczących pracy dochodzeniowo-śledczej.
6. Do zadań Zespołu do walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją należy:
1) wykonywanie ustawowych zadań Policji mających na celu wykrywanie sprawców przestępstw w zakresie korupcji i przestępczości gospodarczej w drodze czynności dochodzeniowo–śledczych, a także stworzenia warunków do sprawnego rozpoznania, zapobiegania i zwalczania korupcji i przestępczości gospodarczej na terenie działania KPP Giżycko;
2) przeciwdziałanie powstawaniu zorganizowanych grup przestępczych zajmujących się przestępstwami gospodarczymi;
3) ustalanie oraz zbieranie dowodów w sprawie fikcyjnych bankructw firm, które zaciągnęły wielotysięczne kredyty lub doprowadziłydo niekorzystnego rozporządzenia mieniem firmy;
4) przeciwdziałanie korupcji urzędników administracji gospodarczej, terenowej oraz organów kontroli;
5) przeciwdziałanie powstawaniu fikcyjnych lub działających pozornie firm, których jedynym celem jest legalizowanie czynów przestępczych, w tym tak zwane pranie brudnych pieniędzy;
6) przeciwdziałanie przestępstwom w obrocie bankowym, kapitałowym i podatkowym oraz przestępstwom celnym i transgranicznym;
7) przeciwdziałanie nadużyciom towarzyszącym przekształceniom własnościowym;
8) przeciwdziałanie wyłudzeniom odszkodowań z firm ubezpieczeniowych z tytułu zgłoszonych fikcyjnych kolizji drogowych, włamań, podpaleń itp.;
9) zwalczanie piractwa intelektualnego i przemysłowego;
10) współpraca z innymi Policjantami KPP Giżycko w zakresie pozyskiwania informacji o przestępstwach gospodarczych;
11) prowadzenie postępowań przygotowawczych i śledztw zgodnie z kpk;
12) współpraca z OZI ukierunkowana na przestępstwa gospodarcze.
7. Do zadań Zespołu Techniki Kryminalistycznej należy:
1) wykonywanie ustawowych zadań Policji mających na celu udokumentowanie czynności techniczno kryminalistycznych z miejsca zdarzenia na terenie działania KPP Giżycko;
2) obsługa kryminalistyczna miejsc zaistniałych zdarzeń i wykonywanie pracy laboratoryjnej w zakresie pobierania materiału porównawczego i dowodowego oraz prac fotograficznych;
3) udział w czynnościach procesowych związanych z dokumentowaniem ich przebieg (wizja lokalna, eksperyment, przeszukanie itp.);
4) organizowanie i prowadzenie szkoleń policjantom w zakresie zabezpieczenia
zaistniałych miejsc zdarzeń, oraz udzielanie instruktażu dla policjantów biorących udział w czynnościach na miejscu zdarzenia;
5) współpraca z innymi Policjantami KPP w Giżycku w zakresie realizowania ustawowych zadań.
8. Do zadań Referatu Operacyjno-Rozpoznawczego należy:
1) planowanie, koordynowanie i organizowanie czynności operacyjnych i poszukiwawczych;
2) prowadzenie form pracy operacyjnej (teczka operacyjnego sprawdzenia, operacyjne rozpoznanie, rozpracowanie operacyjne) w celu rozpoznania środowisk przestępczych;
3) prowadzenie bezpośrednich działań operacyjno – rozpoznawczych w sposób określony przepisami resortowymi Policji;
4) zdobywanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji o interesujących Policję osobach, środowiskach i zdarzeniach oraz obiektach i miejscach;
5) systematyczne i rzetelne sporządzanie sprawozdań statystycznych;
6) opracowywanie planów pracy operacyjnej;
7) organizowanie szkoleń i instruktarzy oraz doskonalenie zawodowe policjantów z zakresu realizacji zadań.
9. Do zadań Zespołu Poszukiwań i Identyfikacji Osób należy:
1) prowadzenie bezpośrednich działań operacyjno – rozpoznawczych zgodnie z ustawowymi zadaniami Policji;
2) prowadzenie poszukiwań osób i rzeczy oraz identyfikacja NN osób i zwłok;
3) prowadzenie rozpoznania operacyjnego dotyczącego miejsc i osób ukrywających się przed wymiarem sprawiedliwości;
4) współpraca z OZI;
5) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy Powiatowej Policji;
6) sporządzanie meldunków informacyjnych i przekazywanie ich bezpośredniemu przełożonemu lub Naczelnikowi Sekcji celem przesłania do ZAK.
10. Do zadań Stanowiska Jednoosobowego do walki z Przestępczością Narkotykową należy:
1) prowadzenie operacyjnego rozpoznania oraz innych form pracy operacyjnej dotyczącej zwalczania przestępczości narkotykowej;
2) planowanie i koordynowanie działań mających na celu zapobieganie, ujawnianie i zwalczanie przestępczości narkotykowej;
3) prowadzenie sprawozdawczości przedmiotowego zagadnienia;
4) współpraca z Wydz. Kryminalnym, Wydz. Wywiadu Kryminalnego KWP oraz Zarządu CBŚ w zakresie zwalczania przestępczości narkotykowej;
5) ścisła współpraca z funkcjonariuszami prowadzącymi postępowania przygotowawcze w zakresie przestępczości narkotykowej.
§ 16.
1. Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego wykonuje ustawowe zadania Policji mające na celu ochronę życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami na te dobra, zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego, sprawne i skuteczne rozpoznanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości pospolitej oraz rodzących ją zjawisk kryminogennych, wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców, a także:
1) tworzenie i realizację, we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi, programów prewencyjnych ukierunkowanych na:
a. zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze powiatu bezpieczeństwa i porządku
w miejscach publicznych;
b. zwalczanie przestępczości;
c. ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;
d. zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji Zdarzeń i sytuacji zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub zgłoszenia;
e. organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowych,interwencyjnych, konwojowych oraz ochronnych;
f. edukację mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymywania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu;
g. kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2) planowanie i organizację działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas organizowanych imprez masowych i protestów społecznych;
3) organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie na obszarze powiatu z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie; inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;
4) ochronę bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej i na obszarach wodnych;
5) wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na Drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
6) analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
7) edukacja mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
8) zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;
9) współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej i organizacjami społecznymi;
10) analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrożeń przestępczością ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk patologicznych dotyczących dzieci i młodzieży.
2. Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego nadzoruje i koordynuje funkcjonowanie służb prewencyjnych podległych Komendzie Powiatowej w zakresie:
1) Służby patrolowo- interwencyjnej policjantów Referatu Patrolowo- Interwencyjnego w tym Zespołu Przewodników psów służbowych.
2) Służby dyżurnych oraz w pomieszczeniu dla osób zatrzymanych.
3) Służby policjantów Referatu Dzielnicowych.
4) Prewencji kryminalnej nieletnich i patologii.
5) Służby ruchu drogowego.
6). Służby Zespołu do spraw Wykroczeń.
7). Posterunków Policji.
3. Zadania do realizacji Referatu Patrolowo- Interwencyjnego:
1) patrolowanie rejonu zgodnie z dyslokacją służby oraz podejmowanie działań mających na celu zapobieganie zdarzeniom naruszającym bezpieczeństwo i porządek publiczny, a w przypadku ich wystąpienia podjęcie natychmiastowych działań zmierzających do jego przywrócenia;
2) zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń,zatrzymywanie sprawców przestępstw i wykroczeń "na gorącym uczynku "lub w bezpośrednim pościgu;
3) przybycie na miejsce zdarzenia w możliwie najkrótszym czasie od momentu przyjęcia zgłoszenia;
4) prowadzenie działań zmierzających do ustalenia i zatrzymania osób podejrzewanych o dokonanie przestępstwa i zabezpieczenie miejsca zdarzenia;
5) podejmowanie działań porządkowych w czasie pożarów, katastrof komunikacyjnych i budowlanych, powodzi i innych klęsk żywiołowych;
6) podejmowanie działań pościgowych za sprawcami przestępstw i wykroczeń zbiegłymi miejsca zdarzenia, osób poszukiwanych przez wymiar sprawiedliwości, osób
zaginionych;
7) patrolowanie rejonu zgodnie z dyslokacją służby oraz podejmowanie działań mających na celu zapobieganie zdarzeniom naruszającym bezpieczeństwo i porządek publiczny na wodzie oraz terenie przywodnym, a w przypadku ich wystąpienia podjęcie natychmiastowych działań zmierzających do jego przywrócenia;
8) zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń na wodzie oraz terenie przywodnym zatrzymywanie sprawców przestępstw i wykroczeń" na gorącym uczynku" lub w bezpośrednim pościgu;
9) przybycie na miejsce zdarzenia w możliwie najkrótszym czasie od momentu przyjęcia zgłoszenia;
10) prowadzenie działań zmierzających do ustalenia i zatrzymania osób podejrzewanych o dokonanie przestępstwa i zabezpieczenie miejsca zdarzenia;
11) podejmowanie działań porządkowych w czasie pożarów, katastrof komunikacyjnych i budowlanych, powodzi i innych klęsk żywiołowych;
12) podejmowanie działań pościgowych za sprawcami przestępstw i wykroczeń zbiegłymi z miejsca zdarzenia, osób poszukiwanych przez wymiar sprawiedliwości, osób
zaginionych;
13) konwojowanie osób, rzeczy, przedmiotów wartościowych;
14) wykonywanie poleceń Sądu, Prokuratury oraz jednostek samorządu terytorialnego i organów administracji rządowej w zakresie służby konwojowej.
5.Zadania do realizacji Zespołu Przewodników Psów Służbowych:
1) patrolowanie rejonu zgodnie z dyslokacja służby oraz podejmowanie działań mających na celu zapobieganie zdarzeniom naruszającym bezpieczeństwo i porządek publiczny, a w przypadku ich wystąpienia podjęcie natychmiastowych działań zmierzających do jego przywrócenia;
2) zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń, zatrzymywanie sprawców przestępstw i wykroczeń" na gorącym uczynku "lub w bezpośrednim pościgu;
3) przybycie na miejsce zdarzenia w możliwie najkrótszym czasie od momentu przyjęcia zgłoszenia;
4) prowadzenie działań zmierzających do ustalenia i zatrzymania osób podejrzewanych o dokonanie przestępstwa i zabezpieczenie miejsca zdarzenia;
5) podejmowanie działań porządkowych w czasie pożarów, katastrof komunikacyjnych i budowlanych, powodzi i innych klęsk żywiołowych;
6) podejmowanie działań pościgowych za sprawcami przestępstw i wykroczeń zbiegłymi zmiejsca zdarzenia,osób poszukiwanych przez wymiar sprawiedliwości,osób
zaginionych.
6. Zadania do realizacji Zespołu Dyżurnych:
2) realizowanie poleceń dyżurnego jednostki Policji wyższego stopnia;
3) współdziałanie z dyżurnymi innych jednostek Policji;
4) kierowanie pracą obsady Stanowiska Kierowania.
5) realizacja zadań następuje poprzez:
a) bieżące przyjmowanie zgłoszeń o wydarzeniach oraz informacji uzupełniających;
b) niezwłoczne inicjowanie działań po przyjęciu zgłoszenia lub informacji o wydarzeniu;
c) bieżące kierowanie będącymi w jego dyspozycji siłami i środkami jednostki Policji;
d) dokonywanie zmian w dyslokacji służby stosownie do zaistniałych potrzeb;
e) podejmowanie decyzji i wydawanie poleceń w zakresie kompetencji określonych
przez kierownika jednostki Policji oraz wynikających z odrębnych przepisów;
f) zapewnienie właściwego obiegu informacji o zaistniałym wydarzeniu;
g) kierowanie siłami policyjnymi do czasu wyznaczenia policjanta odpowiedzialnego
za prawidłową realizację zadań w związku z zaistniałymi wydarzeniami;
h) zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniu dla osób
zatrzymanych.
a) ochronę życia i zdrowia obywateli oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra;
b) kontrolę osób podejrzewanych o popełnienie czynu zabronionego;
c) podejmowanie takich działań, które mają na celu zapobieganie przestępstwom i wykroczeniom oraz innym zjawiskom patologii społecznej;
d) sprawdzanie i kontrolę zabezpieczenia obiektów zagrożonych przestępczością;
e) ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju
w miejscach publicznych;
f) kontrolę przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych – ogólnie obowiązujących, a także przepisów prawa lokalnego;
g) systematyczne prowadzenie rozpoznania posesyjnego, osobowego i terenowego;
h) prowadzenie wymaganej dokumentacji z przebiegu służby, określonej w odrębnych przepisach, zgodnie z wymogami.
8. Zadania na Stanowisku Samodzielnym do spraw Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii:
1) zlecanie zadań dla policjantów a w szczególności:
a) przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości nieletnich;
b) wykrywanie popełnionych przez nieletnich czynów karalnych oraz ujawnianie nieletnich zagrożonych demoralizacją;
c) działań profilaktycznych w zakresie ograniczenia demoralizacji i przestępczości w środowisku nieletnich;
d) działań prewencyjnych policjantów wobec nieletnich i osób wpływających demoralizująco na ich rozwój.
2) ujawnianie nieletnich:
a) sprawców czynów karalnych;
b) organizatorów i przywódców grup przestępczych o charakterze kryminalnym;
c)wykazujących przejawy demoralizacji.
3) zbieranie i utrwalanie dowodów czynów karalnych popełnionych przez nieletnich
w wypadkach nie cierpiących zwłoki;
4) wykonywanie czynności zleconych przez sędziego rodzinnego według zasad
określonych w ustawie o postępowaniu w sprawach nieletniego;
5) rozpoznawanie i profilaktyka środowiskach sprawców czynów karalnych i zagrożonych demoralizacją;
6) współdziałanie ze służbą kryminalną w celu rozpoznawania osób, środowisk i zdarzeń wpływających demoralizujących na nieletnich;
7) bieżąca współpraca z sądami rodzinnymi, placówkami i instytucjami ustawowo lub statutowo powołanymi do zajmowania się problematyką nieletnich oraz samorządami lokalnymi;
8) typowanie rodzin zagrożonych patologią społeczną, prowadzenie rozmów profilaktyczno-ostrzegawczych z rodzicami i nieletnimi.
9. Zadania do realizacji Ogniwa Ruchu Drogowego:
1) organizacja służby narogach i sposobu jej pełnienia przez policjantów z uwzględnieniem współdziałania z innymi rodzajami służb Policji i podmiotami poza policyjnymi w zakresie działań zmierzających do zwalczania przestępczości na drogach i poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
2) podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa, porządku publicznego oraz płynności ruchu na trasie lub posterunku;
3) kontrola stanu technicznego pojazdów;
4) obsługa i wykorzystanie przyrządów kontrolno-pomiarowych służących do rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego oraz pomiaru prędkości;
5) wykonywanie czynności na miejscu zdarzeń drogowych;
6) kontrola przewozu towarów niebezpiecznych;
7) kontrola dokumentów związanych z wykonywaniem transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne;
8) kontrola zapisów urządzeń samoczynnie rejestrujących prędkość jazdy, czas jazdy, a także wykonywanie czynności wymagających użycia przyrządów kontrolno-pomiarowych w zakresie:
a) badania zawartości w organizmie alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu;
b) pomiaru prędkości pojazdów na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz w strefach zamieszkania.
9) kierowanie ruchem drogowym.
10. Zadania do realizacji Zespołu do spraw Wykroczeń:
1) prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenie zgodnie
z obowiązującymi przepisami;
2) realizacja czynności zleconych przez inne jednostki Policji i organy poza policyjne;
3) występowanie w roli oskarżyciela przed Wydziałem Grodzkim Sądu Rejonowego.
11. Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego spełnia zadania edukacyjne poprzez organizowanie szkoleń i instruktaży dla policjantów z innych komórek organizacyjnych.
12. Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego na bieżąco współpracuje z komórkami organizacyjnymi Komendy Powiatowej oraz innymi jednostkami Policji w celu realizacji ustawowych zadań.
13. Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego realizuje postanowienia Ustawy o broni i amunicji wchodzące w zakres kompetencji Komendanta Powiatowego Policji.
14. Wydział realizuje podstawowe formy i metody pracy operacyjnej
§ 17.
1. Posterunek Policji wykonuje ustawowe zadania Policji mające na celu ochronę życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami na te dobra, zapewnienie spokoju i porządku w miejscach publicznych, sprawne skuteczne rozpoznanie zapobieganie i zwalczanie przestępczości pospolitej oraz rodzących ją zjawisk kryminogennych, wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców drodze czynności dochodzeniowo-śledczych i operacyjno-rozpoznawczych.
2. Do zakresu zadań Posterunku Policji należy:
1) realizowanie zadań służby kryminalnej, a w szczególności:
a) prowadzenie postępowań przygotowawczych i śledztw;
b) prowadzenie czynności z zakresu pracy operacyjnej;
c) współpraca z osobami informującymi i informatorami;
d) realizacja czynności w ramach pomocy prawnej na rzecz Sądu, Prokuratury, Policji i innych uprawnionych organów;
e) współpraca z innymi jednostkami Policji w zakresie skutecznego rozpoznania, zapobiegania, zwalczania i wykrywania przestępczości.
2) realizowanie zadań służby prewencyjnej, a w szczególności:
a) patrolowanie i obchód rejonu służbowego;
b) dążenie do ograniczenia naruszeń prawa w rejonie pełnienia służby;
c) reagowanie na zaistniałe przestępstwa i wykroczenia i inne zdarzenia zakłócające porządek publiczny;
d) prowadzenie przez dzielnicowego ciągłego rozpoznania przydzielonego rejonu;
e) posiadanie i ciągłe pozyskiwanie informacji w ramach rozpoznania ogólnego rejonu;
f) utrzymywanie kontaktu z osobami, które w środowisku lokalnym mają wpływ na jego funkcjonowanie;
g) realizacja czynności w ramach pomocy prawnej na rzecz Sądu, Prokuratury, Policji i innych uprawnionych organów;
h) realizacja zadań administracyjno-porządkowych.
3. Posterunek Policji współpracuje z samorządem terytorialnym i innymi terenowymi organami administracji.
4. Posterunek Policji realizuje w niezbędnym zakresie zadania służby wspomagającej oraz zapewnia przestrzeganie przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
5. Komendant Powiatowy Policji może rozszerzyć zakres działania Posterunku Policji o wybrane zagadnienia z zakresu działania Komendy Powiatowej Policji.
§ 18.
1. Zespół do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia realizuje ustawowe zadania Policji w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Komendy Powiatowej w zakresie dokumentowania czynności administracyjnych, osobowo -kadrowych, decyzji poleceń Komendanta Powiatowego Policji.
2. W zakresie spraw kadrowo-szkoleniowych do zadań Zespołu do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia należy opracowywanie dokumentów związanych z:
1) naborem, przyjmowaniem i zwalnianiem ze służby i pracy w Policji;
2) mianowaniem, delegowaniem, przenoszeniem oraz powierzaniem obowiązków służbowych;
3) kierowaniem policjantów i pracowników z urzędu lub na własną prośbę do komisji lekarskich;
4) prowadzeniem spraw osobowych policjantów i pracowników Policji;
5) prowadzeniem spraw organizacyjno-etatowych i mobilizacyjno-obronnych;
6) organizacją i nadzorem przebiegu szkoleń i doskonalenia zawodowego policjantów.
3. W zakresie spraw inspekcyjno-dyscyplinarnych do zadań Zespołu do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia należy:
1) kontrola wykonywania przez komórki organizacyjne Komendy Powiatowej Ustawowych zadań Policji, a także wykonywania obowiązków przez policjantów i pracowników;
2) badanie efektywności organizacji służby i pracy oraz metod kierowania i sprawowania nadzoru służbowego;
3) kontrola przestrzegania zasad medycyny pracy, bezpieczeństwa i higieny służby (pracy) oraz ochrony przeciwpożarowej w Komendzie Powiatowej;
4) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności funkcjonariuszy i pracowników Komendy Powiatowej;
5) ujawnianie i analizowanie nieprawidłowości i zagrożeń w funkcjonowaniu Komendy Powiatowej oraz realizacja zadań związanych z przestrzeganiem dyscypliny służbowej;
6) prowadzenie postępowań dyscyplinarnych wobec policjantów.
4. Zespół do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia jest koordynatorem działań komórek Organizacyjnych Komendy Powiatowej w zakresie:
1) ustalania szczegółowych struktur etatowych;
2) realizacji polityki kadrowej, szkolenia i doskonalenia zawodowego policjantów;
3) przestrzegania dyscypliny służby i pracy.
5. Zespół do spraw Dyscyplinarnych, Kadr i Szkolenia w celu właściwej realizacji zadań utrzymuje stały merytoryczny kontakt ze stosownymi wydziałami Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie.
§ 19.
1. Stanowisko Jednoosobowe do spraw Informatyki i Analityki realizuje zadania wiązane z administracją systemów , obsługą oprogramowania , konserwowania w celu zapewnienia ciągłości eksploatacji urządzeń włączonych do Policyjnych Sieci Transmisji Danych (PSTD) i stanowisk komputerowych używanych w Komendzie Powiatowej oraz zapewnienie ciągłości pracy systemów teleinformatycznych.
3.W zakresie administrowania sieciami i zasobami informatycznymi do zadań Stanowiska Jednoosobowego do spraw Informatyki należy:
1) obsługa i archiwizacja prowadzonej korespondencji Ł, IN, ŁI;
2) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ochrony danych w systemach komputerowych eksploatowanych w KPP;
3) wykonywanie czynności administracyjnych i technologicznych w lokalnej sieci komputerowej;
4) -
5) administracja lokalną siecią internetową;
6) wykonywanie zadań określonych przez Wydział Łączności i Informatyki KWP.
3.W zakresie organizacji systemu łączności do zadań Stanowiska Jednoosobowego do spraw Informatyki należy:
1) dokonywanie zabiegów konserwacyjnych, nieskomplikowanych napraw, okresowego sprawdzania parametrów technicznych urządzeń łączności i informatyki;
2) opracowywanie planów konserwacji i przeglądów sprzętu łączności i informatyki w KPP i podległych jednostkach;
3) organizowanie łączności w działaniach operacyjnych, przygotowywanie dokumentów łączności do tych działań;
4) kontrole poprawności wykorzystania przydzielonych środków łączności oraz bieżące szkolenie i instruowanie o sposobie ich użytkowania.
5) zapewnienie właściwej obsługi, oraz poprawnego pod względem technicznym funkcjonowania „Rejestratora”.
6) zgłaszanie do Wydziału Łączności i Informatyki KWP planowanych doraźnych zapotrzebowań na sprzęt, narzędzia i materiały.
4. Wykonywanie innych zleconych czynności przez przełożonych.
§ 20.
1.Stanowisko Jednoosobowe do spraw Prasowo-Informacyjnych realizuje ustawowe zadania Policji w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań prasowo-informacyjnych oraz prawidłowej współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
2. Do zadań Stanowisko Jednoosobowego do spraw Prasowo-Informacyjnych należy:
1) wykonywanie działalności prasowo-informacyjnej;
2) realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;
3) współpraca z samorządami i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
4) współdziałanie z organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi oraz mediami w zakresie edukacji, profilaktyki wychowawczej o prewencji kryminalnej;
5) tworzenie, współtworzenie oraz współuczestniczenie w realizacji programów prewencji kryminalnej.
§ 21.
1. Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych realizuje swoje ustawowe zadania w celu zapewnienia ochrony informacji niejawnych.
2. Do zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1) ochrona informacji niejawnych oraz kontrola przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
2) zapewnienie ochrony fizycznej obiektów Komendy Powiatowej przed nieuprawnionym ujawnieniem informacji niejawnych;
3) nadzór nad prowadzeniem kancelarii tajnej w Komendzie Powiatowej;
4) przeprowadzanie postępowań sprawdzających celem wydania policjantom oraz pracownikom stosownych poświadczeń bezpieczeństwa;
5) nadzór nad przyjmowaniem, rejestracją i prowadzeniem dystrybucji poczty specjalnej;
6) prowadzenie dokumentacji mobilizacyjno-kadrowej.
§ 22.
1. Zespół do spraw Finansowych realizuje swoje ustawowe zadania w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Komendy Powiatowej w zakresie finansów i rachunkowości.
2.Do zadań Zespołu do spraw Finansowych należy:
1) obsługa finansowo-księgowa Komendy Powiatowej;
2) przygotowywanie planu wydatków na rok następny i przestrzeganie realizacji budżetu Komendy Powiatowej;
3) informowanie Komendanta Powiatowego o wszelkich nieprawidłowościach w zakresie rachunkowości i finansów;
4) obsługa policjantów i pracowników w zakresie składek ubezpieczeniowych i zdrowotnych;
5) współpraca z Wydziałem Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie;
6) wykonywanie innych zadań określonych w przepisach dotyczących tego stanowiska w jednostkach budżetowych.
3. W zakresie ewidencji sprzętu do zadań Zespołu do spraw Finansowych należy:
1) prowadzenie ewidencji sprzętu kulturalno-oświatowego, gospodarczo-żywnościowego oraz biurowego;
2) prowadzenie magazynków i sporządzanie dokumentacji magazynowej dotyczącej w/wymienionego sprzętu;
3) sporządzanie wniosków dot. wybrakowania zużytego sprzętu;
4) prowadzenie postępowań szkodowych w zakresie przydzielonej ewidencji.
§ 23.
1. Zespół do spraw Administracyjno-Gospodarczych realizuje swoje ustawowe zadania w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania jednostki w zakresie zaopatrzenia materiałowo-technicznego i gospodarki transportowej oraz utrzymywanie w sprawności i konserwacja eksploatowanych urządzeń, jak i poprzez wykonywanie prostych prac malarsko-budowlanych i naprawczych.
2. Do zadań Zespołu do spraw Administracyjno-Gospodarczych należy:
1) prowadzenie ewidencji sprzętu transportowego oraz materiałów eksploatacyjnych;
2) organizowanie działań zapewniających sprawność techniczną sprzętu transportowego poprzez bieżącą obsługę, przeglądy , naprawy i badania techniczne;
3) prowadzenie dokumentacji związanej z powierzeniem i dalszym eksploatowaniem sprzętu transportowego;
4) organizowanie prac mechanika samochodowego w zakresie prac naprawczych;
5) sporządzanie sprawozdawczości w zakresie gospodarki transportowej i przekazywanie do KWP w Olsztynie.
3.W zakresie ewidencji sprzętu do zadań Zespołu do spraw Administracyjno-Gospodarczych należy:
1) prowadzenie ewidencji sprzętu kwaterunkowego oraz sprzętu łączności przewodowej i bezprzewodowej;
2) prowadzenie magazynków i sporządzanie dokumentacji magazynowej dotyczącej w/wymienionego sprzętu;
3) prowadzenie postępowań szkodowych w zakresie przydzielonej ewidencji.
4. W zakresie utrzymania czystości w budynku Komendy Powiatowej, jak i na terenie całej jej posesji należy:
1) codzienne sprzątanie pomieszczeń biurowych korytarzy (zamiatanie, odkurzanie oraz opróżnianie pojemników na śmieci, ścieranie kurzy z mebli i urządzeń);
2) codzienne mycie wszelkich urządzeń sanitarnych oraz podłóg i ścian w pomieszczeniach sanitarnych oraz mycie okien i drzwi w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał;
3) pielęgnacja roślin znajdujących się w pomieszczeniach biurowych i na korytarzach oraz dbałość o teren i zieleń znajdującą się na posesji Komendy Powiatowej.
§ 24.
1. Zespół do spraw Prezydialnych realizuje swoje ustawowe zadania w celu zapewnienia prawidłowej i terminowej obsługi kancelaryjno-biurowej sekretariatu Komendanta oraz koordynacji pracy sekretariatów w Sekcjach.
2. Do zadań Zespołu do spraw Prezydialnych należy:
1) prowadzenie dzienników korespondencyjnych Komendanta Powiatowego Policji oraz ogniw i komórek bezpośrednio podległych Komendantowi Policji , bądź I Zastępcy Komendanta Policji;
2) prowadzenie rejestrów teczek i książek ewidencyjnych dla Komendy Powiatowej Policji;
3) prowadzenie ewidencji pieczęci i stempli oraz prowadzenie i obsługa Placówki Poczty Specjalnej;
4) prowadzenie i aktualizacja zbioru aktów prawnych.
3. W zakresie gospodarki mandatowej oraz postępowań administracyjnych dotyczących skierowania na badania lekarskie i psychologiczne kierowców do zadań Zespołu do spraw prezydialnych należy:
1) prawidłowe prowadzenie postępowań administracyjnych w wymienionym zakresie;
2) prawidłowe i terminowe obsługa w zakresie gospodarki mandatowej, obsługa programu e-Man oraz stosownej dokumentacji w tym zakresie.
ROZDZIAŁ7
Postanowienia porządkowe
§ 25.
Pełniący służbę policjanci i pracownicy zatrudnieni w jednostce Policji i komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej zobowiązani są do:
1. Wypełniania obowiązków i realizacji uprawnień określonych w:
1) „Regulaminie Komendy Powiatowej” i zakresach zadań poszczególnych komórek organizacyjnych.
2) Kartach opisu stanowisk pracy ustalonych przez kierowników komórek organizacyjnych.
3) Decyzjach o powołaniu zespołów problemowych.
2. Przestrzegania obowiązujących przepisów prawa.
3. Postępowania zgodnego z „Zasadami etyki zawodowej policjantów” oraz „Regulaminem pracy pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę”.
§ 26.
1. Na podstawie niniejszego „Regulaminu” kierownicy komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej opracują ich szczegółową strukturę organizacyjną, formy pracy oraz określą ich zakresy zadań.
2.Zakresy zadań, po akceptacji Komendanta Powiatowego Policji, przechowywane są u kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej.
3.Karty opisu stanowiska pracy dla poszczególnych stanowisk sporządzane są w 3egzemplarzach przez uprawnionego kierownika komórki organizacyjnej i po podpisaniu przez zainteresowanego przekazywane są do:
1) Egzemplarz nr 1 - dla policjanta lub pracownika.
2) Egzemplarz nr 2 - stanowi załącznik do „Zakresu zadań” komórki organizacyjnej.
3) Egzemplarz nr 3 - dołącza się do akt osobowych policjanta lub pracownika.
4.Karty opisu stanowiska pracy dla poszczególnych stanowisk kierowniczych
z zastrzeżeniem ust. 1 sporządzają przełożeni bezpośrednio nadzorujący realizację zadań
komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej.
§ 27.
Policjanci zobligowani są do noszenia munduru i stosownego wyposażenia w czasie służby zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 28.
1. Z upoważnienia art.33ust.6 Ustawy o Policji, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji określa rozkład czasu służby policjantów, a pracowników Policji odrębne przepisy obowiązującego prawa.
2. Służba i praca w Komendzie Powiatowej w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godz.
3. Przepis ust. 2 nie dotyczy służby lub pracy wykonywanej w systemie zmianowym.
4. Policjanci i pracownicy są zobowiązani każdego dnia potwierdzić w przeznaczonych do tego celu ewidencjach rozpoczęcie służby i pracy oraz przerwanie służby lub pracy z przyczyn służbowych i osobistych, za zgodą przełożonego.
5. Komendant Powiatowy Policji przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków. Dniem przyjęć jest każdy poniedziałek w godz.
§ 29.
1. Regulamin niniejszy sporządzono w dwóch egzemplarzach. Egzemplarz nr 1 przekazano do Wydziału Kadr i Szkolenia Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie, natomiast egzemplarz nr 2 jest przechowywany w zbiorze aktów prawnych Komendy Powiatowej.
2. Komendant Powiatowy Policji może, stosownie do uzasadnionych potrzeb służbowych, wyrazić zgodę na jego kopiowanie lub sporządzanie z niego wyciągów.
§ 30.
Z treścią Regulaminu należy zapoznać cały stan osobowy Komendy Powiatowej Policji w Giżycku, co winno być potwierdzone podpisem złożonym na „karcie zapoznania z treścią aktu prawnego”.
§ 31.
Traci moc Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Giżycku z dnia
§ 32.
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od